Liikenneministeriö - tuo pelkkä sana aiheuttaa jo tavan ihmisille väristyksiä - aikoo kehittää saariston liikennettä. Kysymys on lauttaliikenteen maksukokeilusta ensi keväästä lähtien vuoden loppuun.
Kokeilu olisi toteutuessaan saaristolaisille hyvin kallis ja saattaisi tehdä saaristossa asumisesta mahdotonta. Lomamökin pitäminenkin kauniissa saaristo-Suomessa lauttayhteyksien takana muuttuisi yhä enemmän eliitin harrastukseksi. Kaikenlainen yritystoiminta saattaisi käydä vesitien varressa mahdottomaksi, myös matkailuyrityksille taitaisi käydä kalpaten.
Ministeriö perustelee lauttamaksuja "palveluiden kehittämisellä", koska se haluaa tehdä palveluista markkinaehtoisia. Ainoa kehittäminen olisi se maksullisuus, millä paikattaisiin valtion vuotavaa kassaa. Liikenneministeri Berner on oikeassa todetessaan, ettei mikään julkinen liikenne ole ilmaista. No ei ole. Eikä ole halpaa mikään yksityinenkään liikkuminen, kävelykin vaatii silloin tällöin uusia kenkiä.
Elämme yhä enemmän pisneshenkilöiden ja robotinomaisten virkahenkilöiden maailmassa, missä valtio ja kunnat eivät ole juurikaan olemassa ihmisiä varten. Tavikset vain verotetaan kuiviin ja heitetään parhaan käyttöajan jälkeen, jos sellaista olikaan, lähes haaskiolle.
Sadevesimaksua peritään jo jossain, tuuliveroa maksamme sähkölaskussa ja seuraavaksi lienee auringonpaisteveron vuoro? Verottajan kekseliäisyys on yhtä loputon kuin joidenkin sattumaministerien pöyhkeys.
Mikkelissä on semmoinen ikivanha pappilan paikka kuin Kenkäveronniemi. Se nimi on kovasti enteellinen.
* * *
Lauttaliikenteen korkeat maksut eivät olisi laillisia, TS:n juttu 16.12.16
Kallis työmatka Turkuun, IS:n juttu 29.12.16.
Berneri peruutti, MTV:n juttu 13.2.2017.
Ja taas tuli laista sutta ja sekundaa! TS 15.9.2017.
4 kommenttia:
Olen samaa mieltä Intrigöörin kanssa. Suomen kauniit saaristot kuuluvat kaikille ja varsinkin siellä asuville pitää olla ilmainen lauttayhteys.
Ilmaista joukkoliikennettä Helsinkiin en sen sijaan kannata, se olisi taas valtaisa tulonsiirto maaseudun työkansalta Helsingin jo muutenkin etuoikeutetulle väestölle.
Saariston lauttaruljanssi kustantaa lehtijutun mukaan jotain 17 miljoonaa, eikä se ole suuri raha valtiolle. Lauttojen läpi vuorokautista kulkua voisi ehkä kesäkauden ulkopuolella rajoittaa, jos siitä saisi säästöjä. Jos sitten liikennemaksuja laitetaan, niiden olisi oltava järkeviä eli pieniä.
En minäkään kannata ilmaista joukkoliikennettä missään, mutta maksut saisivat olla kohtuullisia, vaikka kaupungeissa yhden euron suuntaansa. Tukiaisia siinäkin liikennöitsijöille tarvittaisiin, mutta omat asukkaathan siitä hyötyisivät ja liike-elämäkin piristyisi. Ellei osta jotain alennuslippua, Kuopiossa kyyti aikuiselta yhteen suuntaan maksaa 3,30 euroa, mikä on liikaa.
Oliko se nyt Pieksämäellä, missä oli tehty ainutlaatuisen hieno joukkoliikennekokeilu. Siellä kaupunki maksoi liikennöitsijälle vuotuisen könttäsumman ja nuoret + vanhukset (?) saivat matkustaa rajattomasti ilmaiseksi.
Lopputulemana kaupunki säästi nuorten kuluissa, vanhempien ei tarvinnut kuskata lapsia edestakaisin, kauppareissut ruvettiin tekemään perhekunnittain bussillla, koska vain aikuisilta maksu, liikennöitsijä oli tyytyväinen etc
Hyvältä kuulostaa tuo Pieksämäen kokeilu. Lasten kuskaaminenkin on melkoinen revohka. Minulla tippui matkojen hinta eurolla, kun mittariin tuli sen verran, että sain ostaa eläkeläislipun, 1,5 e suuntaansa klo 9 - 14. Lapsen lippuja tarvii joskus ostaa, 1,70 e. Omaa autoa kaipailen enää joskus kesäisin. Pitkän matkan bussien hinnat alkavat olla jo kohdallaan, kyllä niissäkin istuu, kun pääsee välillä vähäksi aikaa ulos.
Lähetä kommentti