9.8.2017

Junakisat käyntiin

Junaliikenteen kilpailutusta on kokeiltu maailmalla.

Liikenneministeri Anne Berner lienee tätä kirjoittaessa pitämässä infoa junaliikenteen kilpailuttamisesta ja sen tuomista, arvatenkin arvaamattomista eduista ihmisten liikkumiselle ja koko kansantaloudelle.

Intrigööri ajelee harvemmin junalla, eikä ole omaa resiinaa, mutta hyvin se on tähän asti mennyt, kiskoilla on kestetty. Liputkin saatiin viimeksi kesällä niin, että pikku-ukko ja iso ukko pääsivät istumaan koko monen tunnin reissun ajan vierekkäisillä paikoilla tai melkein.

Mukavahan se olisi. jos kilpailuttamisen myötä saisi oikean junalipun ostetuksi jostakin vielä lähtöpäivänä. Sarjalipullakin olisi hyvä päästä oikein istumapaikalle. Lipun myymistä VR on säästeliäästi karsinut viimeisen päälle, koska se lienee kovin hankalaa ja kallista, ikäänkuin välttämätön paha koko hommelissa.

Mutta onkohan valtiolla meininki järjestää kiskoille ihan oikeaa junilla ajokilpailua? Semmoista on Australiassa ja muuallakin kokeiltu. Hyvin se menee junaliikenteen kilpailu, ainakin ensimmäisiin vaihteisiin tai asemalle asti. Kuka ehtiikään ensin perille, juna vai matkustajat?

Valtion omistajasohlausyksikkö ei liene vielä sanonut viimeistä pistettä VR:n altistamisesta kilpailulle. Siinä hommassa sitä vasta liksoja ja lisäeläkkeitä kysytään, jos pomoja joudutaan vähentämään. Seuraamme asiaa jännityksellä, mutta ei ihan hetki hetkeltä!


Höyryllä kilpaileminen onnistuu,
miten lie sähköllä?




Kun junat ja taksit eivät riitä: Berner aikoi romuttaa postinkin, MT:n juttu.

Korjaus: Tuho-Anne iskee sittenkin!

12.3.2019: Taksiyrittäjien lopettamisilmoitukset lisääntyneet.

Meniköhän taksimullistus ihan oikein?, linkki 11.11.2018.


Rataverkko ei riitä b-pisneksille.

Taasko meitä kupataan?

Missä se pihvi luuraa?

Sammon ryöstö.

Suuri junaryöstö, blogilinkki.


1.7.2019: Junakisat peruttu! Marin lopetti Bernerin raidekilpailun.



Ei kommentteja: