16.5.2012

Terkkari pyörille

Terkkaribussi Lontoossa.

Ennen kulki sivukylillä myymäläauto ja kyläkioski könötti ainakin kesäisin tien laidassa. Nykyaikaa ovat ehkä terveysbussit ja terveyskioskit. Joskus niin runsaat pikkukaupat ovat maaseudulta kauas kaikonneet.

Kokoomuslainen sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko näkyy hehkuttavan terveyskioskeja ja -busseja luontevana lisänä kehittyvälle kansanterveystyölle. Ministeri kehottaa kuntia tai kuntayhtymiä perustamaan uusia terveyskioskeja sinne, missä ne katsotaan tarpeellisiksi.

Ministerin mielestä laki ei ainakaan laita esteitä terveyskioskien perustamiselle. Ihmisten valinnanvapaus lisääntyisi. Terkkarikioskiin olisi kai matalampi kynnys mennä kuin yrittää saada tingatuksi otille aikaa joltakin lähinnä asiakkaiden torjuntaan erikoistuneelta hoitsulta?

Ministeri haluaa myös, että terveyspalvelut menisivät sinne, missä ihmisetkin ovat. Terveysbussit tai klinikka-autot ovat ehkä tulleet jäädäkseen. Etelä-Karjalassa toimii kuulema kolme terkkaribussia: Yksi niistä on peruslaastarointia varten. Toinen bussi on mielenterveyden arvuutukseen ja asiakkaiden pilleröintiin. Kolmas bussi on erikoistunut vanhusten hoitamiseen. 

Risikko hahmottelee busseista erityisesti syrjäseutujen asukkaiden pelastusta. Mikäpä siinä. Eihän hyviä palveluhankkeita sovi vastustella, vaikka kalliiden terveysbussien ja -kioskien, sekä niiden henkilöstön rahoituksesta nousseekin pian haloo. Toinen asia on se, mitä tuommoiset hajautetut ja liikkuvat palvelut maksaisivat asiakkaille. Jos uudistus olisi toimiva eli sillä olisi kysyntää, piankos yksityinen terveysbisnes rullaisi siihen mukaan.


Saisimme ehkä kiertäviä terveyspalveluja maksukykyisille tai hyvin vakuutetuille asiakkaille, aitoon Ameriikan malliin? Pitäisikö bussiin liittää muitakin palveluja, kuten ainakin laskujen maksupalvelu mobiilipäättellä, se voi olla vanhemmille maalla asujille vaikeaa? Ehkä busseista myös myytäisiin kaikkea tarpeellista, käsikauppalääkkeitäkin?

***
Maalla varttuneella intrigöörillä on pelkästään myönteisiä mielikuvia palvelubusseista, kuten myymäläautoista.  Kirjabussit ovat myöhempää perua, koska  kylillä oli 60 - 70-luvuille asti toimivat kansakoulut sivukirjastoineen. 

Noihin aikoihin kyläkauppojakin vielä oli, mutta myös myymäläautot liikennöivät aika tiheästi ja niitä myös odotettiin.  Myös  kioskit valikoimineen kiinnostivat lapsena kovasti, kun joskus pääsi maalikylillä käymään. 

Jossain taisi olla 80 -luvulla pankkibussikin, mutta silloin pankkiautomaattejakin oli joka nurkalla. Pahimmillaan tai parhaimmillaan edesmennyt Postipankki palveli (ns. ilmaiseksi) kuittikirjeellä kotiin jokaisesta pienestäkin maksutapahtumasta.


Näitä kun muistelee, huomaa samalla, että vielä 80-luvun loppuun asti erilaiset ihmisten palvelut Suomessa kehittyivät. Maallakin riitti palveluja niin kauan kuin siellä asui enemmälti ihmisiä. Mutta jos pääosa porukasta asettuu lopulta tiheästi kaupunkien betoniviidakoihin, ehkä palvelutkin nousevat uuteen autuuteen?


Nyt julkisten palvelujen järkkääminen ihmisille on muka hirmuinen rasite, sillä kaikkien pitäisi toimia "markkinoiden" ehdoilla. Suomihan ulkoistaa kaiken, se ulkoistaisi mieluusti omat kansalaisetkin. Meille tulee kai jatkossa lääkäreitä Kiinasta ja hoitsuja Filippiineiltä. Ja ettei hoidettavista ja hyysättävistä tulisi puutetta, meille tuodaan sosiaalitapauksiakin vilkkaasti lisää kaukomailta. Näin on, kun se syntyvyyskin on laskussa, siis kantaväestön lisääntyminen.


Kansanterveys ei saisi jäädä ensimmäisenä eurooppalaisen ja suomalaisen rahakriisin varjoon. Uudet konstitkin olisivat varmasti tarpeen. Kiinassa ainakin oli joskus "paljasjalkalääkäreitä", en tiedä, olivatko he modernin lääketieteen vai kiinalaisten käärmekeittojen asiantuntijoita tai shamaaneja. Ehkä pitäisi puhua monikulttuurisesta terveydenhoidosta? Pian sekin asia selvinnee?

Mutta intrigööri ja muut Impivaaran juntit odottavat kovasti uusia liikkuvia ja matalan kynnyksen terveyspalveluja! Tai edes jotain säällistä terveydenhoitoa. Ettei piipaa-auto tai pitkä musta auto olisi jo seuraava kyyti.


Lisäys 22.6. 2017: Tuhoaako sote yksityiset ambulanssit?


* * *

Ei kommentteja: