Valitettavasti kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen joutui kokoamaan kuusikkohallituksensa kovin sekalaisesta seurakunnasta ja nyt lopputaipaleella tämä alkaa toden teolla näkyä. Asialista olisi pitkä.
Esimerkki aivan kummallisesta kähmyilystä hallituksen sisällä on viherliiton ja vasemmistoliiton ministerien flirttailu hyvinkin kyseenalaiseen suoraan toimintaan erikoistuneen ja taustoiltaan epämääräisen kansainvälisen Greenpeace-järjestön kanssa.
Tämä on johtanut mm. siihen, että Suomelle tärkeä ja kallis uuden jäämurtajan tilaus on jo valmiiksi vesitetty niin, ettei aiotakaan tilata valtiolle tärkeitä tuloja tuovaa monitoimimurtajaa. Uutta, mutta toiminnallisesti valmiiksi vanhanaikaista murtajaa aiottaisiin seisottaa laiturissa suurin osa vuodesta ja pitää sen miehistökin pääosin työttömänä tai lomautettuna.
Toisaalta voi käydä niinkin, että arktisten alueiden öljynporauksen tarve vähenee muutenkin luonnostaan, sillä mm. USA:ssa ja Etelä-Amerikassa aiotaan lähimpien vuosien ja vuosikymmenten aikana voimakkaasti hyödyntää liuskekaasun ja -öljyn valtavia uusia esiintymiä. Israelista ja Kreikastakin on tulossa isohkoja merenpohjan esiintymien öljyn ja kaasun hyödyntäjiä.
Liuskeen murskaamisessa syvällä kalliossa on todelliset riskinsä, kuten pohjavesien ja lähivesistöjen paha saastuminen. Mutta öljy ei ole maailmasta toistaiseksi loppumassa, joten vaikeille arktisille alueille ei ole kaikkialla niin suurta kiirettä.
***
Vihreät eivät kai itsekään usko julistamaansa ilmaston lämpenemiseen ja Itämeren pohjukoiden jäänmurtamisen tarpeen vähentymiseen. Lisäksi Suomen pohjoisempien satamien läpivuotista käyttöä lienee aikomus tulevaisuudessa vähentää. Mutta ehkä pelkkää jäänmurtamista voitaisiin muutamina kuukausina vuodesta myydä venäläisen öljyn tankkerikuljetusten turvaamiseksi? Silti kallis laiva seisoisi pääosan vuodesta vain ylläpitokuluja aiheuttamassa.
Köyhtyvän valtion taloudellinen etu ja suomalaisen kansalaisvaltion toiminnan turvaaminen ovat näemmä muutamille hallituksen ministereille toissijaisia omien, kait elämää suurempien, ideologisten linjausten edistämisen rinnalla.
Jos tämä tosiasia ei aiheuta lisää ryppyjä muutenkin raskautetun pääministerin otsaan, mikä sen sitten tekisi?
Päivän hyvä uutinen oli tietysti se, että maailmanparannuksen ammattilainen Heidi Anneli Hautala saa etsiä ammattitaidolleen uudenlaista kysyntää. Tilanne olikin selvästi pahempi kuin intrigöörin pikku tarkkailuasemalla uskottiin. Valitettavasti pienelle Suomelle lienee edelleen varattu näissä hankkeissa mopen eli maksajan osa. Eikä Heidi hellitä, kuten Venäjälläkin hyvin tiedetään.
Mutta hallituksen pitäisi ainakin uudistaa sen uuden jäänmurtajan tilaus, mitä on jo julkisuudessa vaadittu. Aiottu ministerien vahingonteko voitaisiin vielä torjua ja päästää suomalaisen telakkateollisuuden osaaminen näyttämään kyntensä. Erikoislaivojen rakentaminen on tärkeä osa suomalaista huippuosaamista ja sellaisesta osaamisesta riippuu pitkälti koko maan tulevaisuus.
Uusi murtaja kuuluisi tietysti valtionyhtiö Arctia Shipping Oy:n monitoimiseen laivastoon, eikä Kyllösen kalliisiin kaljaaseihin, vai mitä ne monet huithapelihankkeet ovatkaan?
***
LISÄYKSET: 12.10: Jos ja kun valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin posti kuuluu vihreille, eikö siihen omistajana toimimisen junailuun pitäisi palkata sopivan sijasta pätevää henkilöä?
Jos itse ministeri loistaakin lähinnä ideologialla, edes varaministeri, valtiosihteeri vai mikä sen avustajan titteli olisikaan, pitäisi olla kovan sarjan liiketalouden ja valtiontalouden osaaja.
Valtion omistajaohjauksen ei pitäisi tapahtua ikäänkuin vasemmalla kädellä, "tärkeämpien" ja ainakin kalliimpien toimien, kuten kehitysyhteistyön ja maailmanpelastuksen sivutoimena. Vai kuinka, hyvät towerit?
28.10: Arctia Shipping on tuloskone, linkki.
28.10: Arctia Shipping on tuloskone, linkki.
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti