Poliitikkoja keskustelemassa. |
Puolueiden puheenhoitajia oli rivissä nyt peräti yhdeksän kuin variksia aidalla. Mikropuolueilla ei tainnut olla tuohonkaan paneeliin asiaa.
Lieneekö isompienkaan puolueiden puheenjohtajilla ollut paneelissa paljon oikeita asioita esillä? Puhetta toki pidettiin yllä. Vasemmistoliiton Li Andersson pysyi uskollisesti edeltäjiensä viitoittamalla punaisella viivalla.
Punaisen tien tai nykyisin punavihreän polun päässähän on liikennemerkki, missä lukee, jotta "Jokaiselta kykyjensä mukaan ja jokaiselle tarpeittensa mukaan."
Nyt oli kuitenkin kysymys autoista ja autoilusta, sillä puoluetoveri Anna Kontula piti tässä äskettäin blogissa omaa autopalstaa tai ilmastoasiassa sivusi autoilua. Li oli Annan kanssa samanlaista mieltä, että poliitikkojen pitäisi päättää, kenellä on vähäisempi tarve autoiluun ja kuka sellaista härveliä ihan välttämättä tarvitsee.
Älä huoli! Me huolehdimme! |
Puheiden tarkoituksena lienee ollut se, että politiikassa linjattaisiin yleisellä tasolla esimerkiksi autoilijoiden tarpeita, kykyjäkin ehkä? Kyky lienee toki useimmiten rahallista laatua.
Huolestuttavaa tuollaisissa puheissa on erityisesti se, mistä kaikesta politiikot haluaisivat oikeasti päättää ja antaako kansa heille siihen joskus mahdollisuudet ilman ilmikapinointia.
Puolueiden kannatusta mittailevat gallupit kyllä antavat olettaa, ettei vaalikansalla olisi lainkaan omaa tahtoa. Sama kaiku taitaa olla poliitisten askelten, myös ensi kevään vaalien jälkeen? Mikään ei koskaan muuttua saa...
Toisaalta voisi olla helpottavaa, jos joku kyläpäällikkö pikku apulaisineen päättäisi, mitkä ovat sinun tai perheesi todelliset tarpeet nyt ja sitten joskus. Saadaksesi tarpeesi täytetyksi, sinun olisi oltava terhakassa työkunnossa kolhoosin jurttipellolla tai jossain muussa erityisen vaativassa työvelvoitteessa. Työvelvoite koskisi tottamooses myös vielä jaloillaan pysyviä eläkeläisiä.
Linkki Verkkouutisten juttuun.
***
4 kommenttia:
Ei Li, kuten eivät muutkaan hopea- tai kultalusikka suussa syntyneet tiedä mitään köyhien ihmisten tilanteesta.
Pitkäaikaisköyhillä ja -työttömillä kantasuomalaisilla ei ole oikeasti ketään kunnollista puoltajaa eduskunnassa. Syrjäänien armeija kasvaa kaiken aikaa, mutta poliitikkoja huolestuttavat ihan muut ihmiset ja toiset asiat.
Todellinen köyhyyden torjuminen on suorastaan hävettävän huono idea lumedemokratiamme edustajien mielestä. Suomen katajaista kurjalistoa ei ikinä aiotakaan tolkun lailla auttaa, ehkä vielä pidetään niukasti hengissä.
Toivottavasti linnan juhlissa on kivaa! Kyllä kansa tarjoaa!
Hyvä, ettei köyhillä ole varaa sähköautoihin. Vaikka sitä sähköä puhtaana tepselistä akkuun siirtyykin, niin siirtymä maaperästä akkuun onkin toinen juttu:
http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262967-sahkoautoilu-on-puhdas-niin-puhdas
Eli köyhät ovat pelastamassa maapalloa jättämällä sähköautot rikkaiden kulkupeleiksi.
Toisaalta tämäkin asia voidaan kääntää nokiankielelle: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/litium-ja-muut-akkumateriaalit-taman-hetken-kuumimmat-raaka-aineet .
Toki tuotanto kannattaa hajasijoittaa Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan ja Kiinaan niin ei tarvitse törsätä vähiä rahoja Pariisin ilmastosopimuskuluihin. Ja saatavilla on nuorta riuskaa työvoimaa:
https://www.ts.fi/uutiset/talous/3715485/Sahkoautojen+nopea+yleistyminen+voi+johtaa+pulaan+akkujen+raakaaineista
Mitähän maailman pelastelijat aikovat tehdä 10 - 30 vuoden kuluttua valtaville vuorille sähköautojen akustoja ja muita romuakkuja? Kiinalaiset ja afrikkalaiset eivät välttämättä enää ota enää hoitaakseen länkkärien jätelaivauksien purkamista.
Tuleen syttyessään vikainen tai kolaroitu sähköauto on häijy laite, mitä on melkein mahdoton sammuttaa. Tuulivoimaloitakin palaa, eikä niitäkään voi sammuttaa. On vain katseltava sivusta miten putipuhdas tekniikka käryää.
https://www.youtube.com/watch?v=CdaFk3w6rUY
Lähetä kommentti