Verotustason lisäksi hän näkee alan suurimpina ongelmina viestinnän ja markkinoinnin rajoittamisen, jolloin suomalaiset alkoholintuottajat jäävät heikompaan asemaan ulkomaisiin tuottajiin nähden. Kuluttajat kyllä löytävät alkoholijuomien tuotetiedot ulkomailla toimivien valmistajien nettisivuilta, joten ei sitä infoa voi suomalainen lainvääntäjä häivyttää olemattomiin.
Nylundin mukaan on täysin absurdi tilanne, ettei suomalaisten yli 22 prosenttisten tuotteiden tietoja saa kertoa edes valmistajan omilla nettisivuilla. Hän toteaa, että toisaalta korkea alkoholin korkea verotus saa kuluttajat rahtaamaan juomansa Virosta tai tilaamaan ne netistä esimerkiksi Virosta tai Saksasta.
Suomalaisen alkoholilainsäädännön pitäisi Lignell & Piispasen toimitusjohtajan mielestä olla kauaskantoisempaa. Viime vuonna Suomessa valtio jäi paitsi tai lotrasi lakipoukkoiluidensa takia budjetoidusta alkoholin verokertymästä pois lähes 100 miljoonaa euroa.
Siis sata miltsiä miinusta! Mitähän silläkin rahalla olisi voinut saada aikaan?
Lisäys: blogilinkki, Skotlannissa on toisin.
***
Alkoholiasiasta toiseen: Nettiaallolla smurffatessa intrigööri hoksi toisenkin huomattavan alkoholialan kotimaisen uutisen. Huomattava se on ainakin siksi, että kohvin komia punainen tölkki sattui helposti Keravalla ohikulkijoiden silmiin. Nyt se punainen jättitölkki on teipattu lakimuutosten takia uudelleen energiajuoma Batteryn tummaksi mainokseksi. Komeehan se on kuvissa tuo uusikin tölkki.
Intrigööri ei kehtaa teeskennellä pöyristyvänsä tuosta uudistuksesta, mutta joku saattaa hyvinkin sen tehdä, sillä energiajuomat ovat jo pitkään olleet terveystanttojen pahan silmän kohteina. Tantat ovat huolissaan lähinnä lapsista ja nuorisosta. Ja ihan mistä vain!
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos valistaa meitä kertoen, jotta viime aikoina julkisen keskustelun huolenaiheeksi on noussut lasten ja nuorten energiajuomien käyttö, koska energiajuomilla on terveyshaittoja ja "ne voivat toimia porttina humalahakuiseen käyttäytymiseen." Että semmoista porttiteoretisointia.
Intrigööri ei osaa sanoa, tulevatko kakrut miten helposti kofeiinista humalaan, koska se vanha puhe lasten sokerihumalastakin on kiistanalainen juttu. Sen vain voi sanoa, että kyllä terveystantat ovat tässäkin asiassa tarkkoina. Mutta kuka ne puusilmätantat päästi eduskuntaan lakeja ja asetuksia laittamaan? Taisi olla väärin äänestetty?
***
Mutta ovatkohan tällaisista asioista syvästi huolestuneet tahot panneet merkille, että eräs tunnettu kotimainen huitomisen ehkäisijä saattaa tuotemerkillään tuoda mieleen sen mainoksista pannaan julistetun janojuoma kohvin eli KOFFin, nimittäin OFF tai ohvi. Saattaisihan herkempi yksilö jo tuosta jälkimmäisestä tuotteesta kiihottua ja rynnätä puotiin hakemaan keppanaa.
Ohvi mainostaa tuotteitaan kesänkausina aika ahkerasti, koska niissä ei ole alkohoolia, joten ötiäiset eivät niistä lainkaan tykkää. Mutta voi kammotus kuitenkin, jospa joku tolkuton teini kiihottuu tuosta nimien samankaltaisuudesta suihkauttelemaan ohvia suuhunsa tai nuolemaan sellaista rollonnia?
Siihen jos se onneton finniselfienisti vielä lotraa sen oikean kohvin kanssa ja huuhtoo sen kaiken alas energiajuomalla. Mihinkäs sitä sitten joudutaan, muualle kuin piipaalla hospitaaliin.
Eikä pidä näistä visioista nauruunsa revetä, sillä intrigööri muistaa nähneensä elokuvan, missä joku hemppa suihkutteli muka vähän väliä suuhunsa WD-40:sta, mikä on voitelu- ja ruosteenpoistoainetta. Elokuvan tekijöiden mielestä se semmoinen oli varmaan sikahauskaa?
***
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti