31.8.2015

Kallis Waltti

Julkinen palvelu yksityistetään aika usein, jos sen katsotaan toimivan yrityksen alla paremmin tai ainakin tulevan halvemmaksi. Sitä en tiedä, miksi julkispuoli iski rähmäkäpälänsä paikallisbussien liikennöintiin ja pisti uusiksi sekä aikataulut että matkakortit. Ehkä siellä byrokratian pyörityksessä oli liian vähän arbeitia?

Korttipelissä liikennöitsijän kortti jäi kesällä matkojen loputtua virattomaksi ja tilalle piti ostaa uusi Waltti-kortti. Waltin eduksi paikallisiin kortteihin nähden mainitaan, että sitä samaa matkakorttia voisi käyttää muidenkin systeemiin kuuluvan kaupunkien alueella. No, voihan olla, että joku ehkä joskus tarvitsee sellaista mahdollisuutta, kunhan systeemi ajastaan laajenee?

Waltti-kortti piti ostaa kaupungilta keskustasta ja se taisi maksaa vitosen, plus jokin latausmaksu.  Meikä tankkasi vuosien ajan bussissa parin kuukauden välein liikennöitsijän 40 matkan kortin, mikä maksoi 68 euroa, jolloin yhden matkan hinnaksi tuli siedettävät 1,70 euroa. Nyt sama määrä matkoja maksaisi 99,20 euroa, yhden Waltti-matkan hinta on 2,48 euroa. 

On se se melkoinen korotus, monta kymmentä rotsenttia kerralla. Hesassa näyttiin vastikkään itkevän vain muutamien ykkösprosenttien korotuksia. Rahalla bussissa maksettaessa kertalippu paikallisbussiin kustantaa täällä kalakukkojen pääkaupungissa 3,30 euroa.

Minulle Waltti-kortti on hanttikortti. Matkan hinnan korotus on sen verran iso, että ajelen bussilla ehkä harvemmin. Etu on se, että uutta kortia voi ladata vaikka vain kympin kerrallaan, mutta ei siinä matkan hinta halpene. Toki kortissa olisi muitakin vaihtoehtoja, kuten 30 päivän kausilippu, missä olisi rajattomasti matkoja, hinta 53 euroa. Työmatkalaisille se on hyvä juttu, opiskelijoille on oma lippunsa ja tulossa lienee joskus seniorilippukin, sitä en vielä saisi.

***
Voisi sitä rajatonta kuukauden lippua joskus kokeilla, ajelisin vaikka koko päivän paikallisbusseilla, ottaisin evästä, lukemista ja tabletin reppuun. Se olisi ehkä hyvä tapa viettää aikaa sitten jos tässä vielä dementoituu. Silloin jokainen bussireitti tuntuisi aina uudelta. Oikeastaan olisi ihan sama vaikka ajelisi vain yhtä reittiä koko päivän...

Mutta jonkun pitäisi sitten soittaa ja hätyytellä menemään kotia syömään ja nukkumaan. Mutta pirskatti, ei sitä kai muistaisi, millä vuorolla kotia pääsee, eikä tajuaisi oikeaa pysäkkiä. Muistaisiko sitä edes oikeaa kotitaloa, rappua tai kämpän numeroa.  

Ja olisiko luuri ja avaimet mukana, entä olisiko edes se matkalippu mukana? Tai lämiskä? Kuski voisi hermostua. Ei tuu mittään. Sitten olisi kai parasta pysytellä sitkeesti himassa ja kirjoitella blogeja. Katkee se poliitikoiltakin joskus ajatus, mutta silti puhe jatkuu.

Nyt vasta ostettuja walttimatkoja on enää yksi jäljellä. Netissä kortin lataaminen ei kuulema vielä onnistu. En tiedä, saako Walttiin voimaa bussissa, eipä kai. Pitää ehkä ajella tai kävellä viisi kilsaa keskustaan pelkästään matkakorttia lataamaan ja maksaa vielä palvelumaksu siitä latauksesta. Kehitys kyllä kehittyy, mutta on sitä huonoakin kehitystä. Voihan Waltti!

Lisäys 1.9: Bussikuski latasi sen kortin näppärästi, eikä siitä mennyt erillistä palvelumaksua. Epäilin siis tätä asiaa ihan turhaan.

Lisälinkit:

Lisäys 25.12: Ei osata, ei!


Lisäys 30.8.2016: Matkustajille tuli aikataulurumbaa, Ylen juttu.


***

Ei kommentteja: