Kansainvälisesti tunnetuin Suomessa valmistettu vene on Swan.
Swan on kisassa myös alemmassa kuvassa.
Toinen hyvin perinteikästä suomalaista veneiden valmistusta ja nykyistä
huippuosaamista edustava venemerkki on Nauticat. Kuvassa alla on
Nauticat -moottoripurjehtija. Linkki valmistajan sivuille.
Kuopiossa pääpaikkaansa pitävä Bella-veneet valmistaa myös
Flipper- ja Aquador -veneitä. Kuvassa alla on Aquador.
Yllä olevat venemerkit ovat vain esimerkkejä. Suomessa tehdään ja on tehty paljon muitakin korkeatasoisia veneitä, joita myydään myös kaukomaille. Suomalainen laivateollisuus on sitten ihan oma lukunsa maamme historiaa ja nykypäivää.
***
Suomalaiset ovat aina olleet merenkulkijakansaa ja osanneet myös liikkua tuhansilla järvillämme. Suomessa on valmistettu käypiä ja myös erinomaisia veneitä siitä lähtien kun esi-isukkimme oppivat veistämään kivikirveellä ruuhen.
Tämä tuli mieleen niistä viime päivinä paljon puhutuista kaarnaveneistä. Hei idean isät ja emot! Mitä jos mamut sytyttäisivät luvan kanssa jonnekin leiripaikalle oikein ison nuotion ja kippaisitte ne kaarnaveneenne siihen?
Samalla voisitte vaikka järjestää vuolupuukkojen heittokilpailun johonkin maalitauluun. Kaarnavene-projektin loppurahoilla saisitte ehkä vielä irti ison kasan makkaraa, pihvejä ja keppanaa iloiseen ideapalaveriin. Ai pitäisikö mamuille olla halalia ja alkoholitonta, no on niitä myytävänä.
Mamuilla itsellään olisi varmasti kunnollisia ajatuksia siitä, mitä he voisivat tehdä ja millä he saisivat tienatuksi Suomessa oman toimeentulonsa ilman ylhäältä ohjattua oikein surkeaa pelleilyä. Eikö nyt olisi jo pitovieraidemme oma vapaa puheenvuoro?
***
4 kommenttia:
Libanonin seetrimetsät tuhottiin jo yli 2000 vuotta sitten, että sen jälkeen Lähi-Idässä ei ole ollut kunnollista laivantekotaitoa, kun ei ole materiaaliakaan.
Mutta silti olisi kaikkien selviytymisen kannalta ehdottoman välttämätöntä, että Suomeen tulisi yrittäjiä tai että suvakit lähtisivät täältä teollisuuspatruunoiksi Afrikkaan, koska jos se oli suvakkien mukaan OK, oikein, että tänne tuli rikkaita maahanmuuttajia laittamaan tehtaita pystyyn, niin silloin tietysti suvakkien pitää vastavuoroisesti mennä tekemään samaa tämän päivän kehitysmaihin.
Vessa afrikkalaisille kuulostaa samalta kuin kaarnavene suomalaisille, että jotain nykyaikaisempaa sitten väsäätte sinne, jotta teitä voitaisiin tulevaisuudessa kunnioittaa samalla tavoin kuin te kunnioitatte 1800-luvun rikkaita maahanmuuttajia, joilla te perustelette sen, että Suomi pitää täyttää mamuilla.
Libanonin uljaat seetrit
Huomasin äskettäin, että Omanissa rakennetaan siistin näköisiä puuveneitä. Isommat veneet ovat ikivanhaa arabialais-intialaista dhow-tyyliä erikoisella takilalla, millä pääsee nousemaan hyvin tuuleen. Veneiden perinteinen rakennustapa on sekin omaa laatuaan, sillä lankut ommellaan yhteen jollain kookosköydellä, tms. Lankutkin on osattava höylätä tarkasti. Veneiden puulaji ei täsmälleen selvinnyt, niissä käytetään ainakin kookospähkinäpuuta ja teakia.
Linkkisi takana kerrotaan Libanonin ilmaston kuivaneen, kun seetrit kaadettiin. Metsät ja rannikkometsät sitovat tunnetusti kosteutta. Suomalaisen Tulimaan ja Patagonian tutkija Väinö Auerin mukaan aavikkomaiden rannikoille pitäisikin istuttaa metsiä tuomaan sateita, mutta niin ei ole taidettu missään tehdä.
En kyllä tiedä, mitä Suomeen tulleet mamut tai matut voisivat täällä töikseen tehdä, kun duunia ei riitä ehtasuomalaisillekaan. Uskon kuitenkin, että mamuilta irtoaisi parempia ideoita kuin kaarnapäisiltä suvakkitorveloilta. Heh.
Omanin veneistä: http://www.npr.org/sections/parallels/2014/11/19/365215257/with-hand-sewn-ships-oman-revives-a-glorious-maritime-past
Pohojanmaalla oli matujen mattokutomo, muttei oikein räsymattojutut vetäneet. Näin muistelen uutisoidun.
Eli tuskinpa keksin mitään tekemistä matuille, kun eivät ole viisaammatkaan onnistuneet. Aina toki voi ehdottaa, että opettelevat suomenkielen, palaavat kotimaahansa ja alkavat rauhanhierojiksi ja oppaiksi turisteille.
Hyvää itsepäisyyspäivää!
Oon edelleen sitä mieltä, että suomalaisesta pitkäaikaistyöttömästä tai koulutuspudokkaasta nuoresta saa paljon nopeammin suoritusportaan tekijän yritykseen kuin mamusta. Eläköityneitä yrittäjiäkin löytyisi käytännön konsulteiksi töiden ja niiden tekijöiden etsintään.
Tänne jostain kaukaa salakuljetetuille mamuille pitäisi löytää palkallista tekemistä heidän lähtömaissaan, vaikka läntisen kehitysavun paikallisina tukihenkilöinä. Mamujen lähtömaissa ihmisille olisi paljon tekemistä, ilman pitkiä koulutuksia.
Yleistä työvoimapulaa ei Suomessa ole, eikä toistaiseksi tule. Koko Euroopassa on massatyöttömyys, paitsi Saksassa, missä töitä saatiin vain matalapalkkamallien avulla. Mamuille ei saksalainenkaan löydä oikeita töitä, eihän se ole mahdollista kuin harvoissa yksittäistapauksissa.
Lähetä kommentti