Suomi on pieni maa, mutta politiikassa ei vasen käsi tiedä, mitä oikea tekee. Kaiken irvokkuuden huippu on, että pikavippifirmoja on tuettu myös valtion eli veronmaksajien rahoilla.
Kerrankin päättäjät edes olivat suunnittelemassa jotain, mikä hidastaisi köyhien ja ongelmaisten ihmisten kurjistumista. Keskustelun asiasta käynnisti jokin aika sitten kokoomuksen Sampsa Kataja. Kepukin lienee myötämielinen tälle uudistukselle, ainakin tuoreen Suomenmaa-lehden kirjoituksesta päätellen.
Pikavipit ovat seurausta luottomarkkinoiden sääntelyn vapauttamisesta Suomessa 1980-luvun puolivälin tienoilla. Seuraukset tästä olivat 90-luvun alun lamassa kammottavia. Samat seuraukset vaikuttavat yhä vieläkin varsin monien ihmisten elämään.
Samoihin aikoihin 80-luvulla Suomesta alkoi tulla pikkujenkkilä. Firmojen nimet vaihtuivat ison maailman mukaisiksi, jostain "karvahattuna" tunnetusta juottolasta tuli komiasti "Virginia" ja sitä tehden. Onkohan muuten yhdenkään oluttuvan nimi ollut koskaan muuten kuin kansan suussa Karvahattu tai Karvalakki? Semmoinen olisi reilu nimi.
***
Isossa jenkkilässä "pay day loan" on ollut yksi suurimpia köyhien kurjistajia, jo 1960-luvulta lähtien. Rupuhommista maksettavat palkat eivät riitä siellä elämiseen, eivätkä riitä enää meilläkään. Kun köyhä joutuu ottamaan pikavippejä, iso siivu hänen pienistä tuloistaan valuu korkoina näiden "kunnianarvoisten" laillistettujen koronkiskureiden plakkariin. Köyhä ihminen tai perhe joutuu loputtomaan velkojen ja ylisuurten korkojen kierteeseen ja kuten monesti käy, myös perinnän ja ulosoton kohteeksi. Tarvitseeko vielä sanoa, että siitä alkaa liukumäki syrjäytymiseen.
Pikavipit ovat selkeästi koronkiskontaa, mikä on myös gangsterismin vanhimpia muotoja maailmassa. Suomessa on otettu joitakin askelia tällaisten perinteisten elinkeinojen rajoittamiseksi, kuten on kielletty seksin ostaminen. Uudistusta ei kuitenkaan viety loppuun, eikä kielletty seksin myymistä eli prostituutiota, mitä saa vieläkin tehdä julkisesti. Tarkoitushan oli kai äärifemakkojen tyyliin rangaista vain panohaluisia miehenpuolia. Sutenööreistäkään ei tietenkään ole niin väliä, ei varsinkaan ns. etnisistä sellaisista, juu.
Jos sosiaalisia ongelmia ja ihmiskauppaakin aiottaisiin ehkäistä, prostituutio pitäisi kieltää kokonaan. Puolittaiset toimet eivät johda kunnolliseen tulokseen. Pikavippien rajoittamisessa on sama juttu. Ei siinäkään auta kuin täyskielto. Pikavippejä ei oikeasti tarvita yhtään mihinkään.
Vihreiden entinen oikeusministeri Tuija Brax ajoi ansiokkaasti läpi velkojen vanhenemisen 15 vuodessa, mikä katkaisi ylivelkaantumiseen liittyneen elinikäisen rangaistuksen periaatteen. Suomessa ollaan velka-asioissa hyvin ankaria, moni muualtakin kuin pankkipiireistä kannattaisi edelleen elinikäistä velkojen ulosottoperintää. Oikeastaan käytäntö ulottui ja ulottuu vähin vieläkin ihmisen kuoleman rajan taakse, perunkirjoitukseen asti.
Vanhan ulosottolain mukaan velalliselle ei olisi tarvinnut jättää kuin keittiönpöytä ja raamattu, mitä olisi sitten voitu seisten lueskella pöydän ääressä päivänvalon aikaan. Onneksi lakia ei enää viime vuosisadan lopulla tulkittu niin ankarasti. Nykyisin ei ulosotossa kai puututa esim. normaaliin maksettuun koti-irtaimistoon.
Sittenkin ikuinen velka
Velkojen vanhenemislakiin jäi kumminkin aukko, mikä koskee myös näitä ihania vapaan markkinatalouden esikuvia, pikavippaamoita. Aika moni pikavippifirmojen asiakkaista joutuu kierteeseen, eikä selviydy enää vippipääomien tai huippukorkeiden korkojen maksamisesta. Ovatko vuosikorot jopa yli 1000 prosenttia? Niinpä monet köyhät ja elämäntavoiltaan syystä tai toisesta epävakaasti elävät ihmiset, nuoret ja vanhemmatkin, joutuvat perintään ja sitä tehden ulosottoon.
Velkojan ei kuitenkaan kannata laittaa ulosottoon pieniä saatavia, jotain satasta tai paria. Ei varsinkaan jos näyttää siltä, jos henkilö elää erilaisten sosiaalitukien varassa, eikä häneltä voida säännöllisesti periä mitään. Niinpä näitä pikku saatavia ei likikään aina haeta ulosottoon, mistä aiheutuisi velkojille kuluja, herra paratkoon, suunnilleen pari sataa euroa per yksi siviilioikeuden päätös. Eikä olisi varmuutta, saako edes kulut konsana takaisin.
Niinpä tällaisia pieniä saatavia roikutetaan perinnässä korkoa kasvamassa loputtomasti, on siellä muitakin saatavia kuin niitä pikarosvousvippejä. Ulosottovelkojen vanheneminen ei koske lainkaan näitä roikutettavia saatavia, kun vain muistavat karhufirmat soitella ja kirjoitella, kerran kolmessa vuodessa ainakin. Nuoren ottamat pikavipit saattavat aiheuttaa tälle käytännössä elinikäisen velan. Pikkuvelat ne vasta pahoja velkoja ovatkin. Pikavipit sun muut kasvavat perinnässä kuin pajupuskat tai nokkoset ojan pientareilla. Satasesta tulee äkkiä viisi sataa, jne.
Helposti siitä kertyy monen tonnin velka, suurempiakin kuulema on. Velka kasvaa koko ajan, ei milloinkaan vanhene ja on siis aina tulppana elon taipaleella. Tämmöinen tulppa saattaa estää kokonaan ihmisen halut opiskella ja työllistyä, kun työmarkkinat ovat muutenkin epävarmat. Kaikki tietävät, mitä pysyvä luottohäiriömerkintä aiheuttaa ihmiselle tässä armottomassa rahavallan yhteiskunnassa.
Joskus muinoin oikeus saattoi tuomita ihmisen kansalaisluottamuksen menetetyksi määräajaksi, se olisi nykyisin pikkujuttu siihen nähden, että menettää luottotiedot. Samalla ihmisestä tulee laillistetun syrjinnän kohde, jota kuka tahansa kaupan myyjä, vakuutusvirkailija, vuokranantaja, jms. saa vapaasti mollata, vaikka toisten asiakkaiden kuulleen. Tarvitseeko enää etsiä muita syitä siihen, jos ihminen syrjäytyy loppuikäkseen ja voi aiheuttaa siinä samalla yhteiskunnalle suuria kustannuksia. Velkakierre lisää tietenkin myös päihdeongelmia ja rikollisuutta, lisää se jopa itsemurhiakin.
Oikeusministeriö on kuulema tietoinen tästä velkalakeihin jääneestä aukosta. Toivottavasti uusi ministeri hoitelee kiireiltään tämänkin asian kuntoon. Keskeneräisiä ja puutteellisia lakeja ei saisi roikuttaa voimassa, vaan korjata niitä sitä myöten, kun virheet todetaan. Virheitä ja puutteita lainsäädännössä on. Korjatkaa entiset lait ja tehkää sitten vasta uusia. Kiitos!
Lisäys 2015: Velkakin edes joskus vanhenee.
Kunnatkin kurjistavat köyhiä
Monissa kunnissa tuntuu olevan käytäntö, että pienetkin saatavat, kuten lääkärimaksut ja muut laitetaan äkäisesti perintätoimistojen hoidettaviksi. Näin tehdään, vaikka kunnalliset saatavat ovat lähes aina suoraan ulosottokelpoisia. Ulosoton kautta velkoja saa tavisvelallisilta usein rahansa korkoineen, vaikka pitkällä viiveelläkin. Perintätoimisto on näissä asioissa täysin turha ja kallis välikäsi.
On vaikeaa ymmärtää, miksi jo valmiiksi vaikeuksissa oleville ihmisille heitetään ikäänkuin rangaistuksena niskoille korkeat perintäkulut. Toki virallisessa ulosotossakin syntyy korkeita viivästyskorkoja ja kuluja, mutta ulosoton kautta kunnat saisivat saatavansa tai edes osan niistä perityksi. Kyllä ulosottoviranomaiset osaavat asiansa, he nappaavat ainakin veronpalautukset, ellei muuta ulosmittavaa kerry. Jos ihminen joskus työllistyy, ulosmittaus toimii nopeasti ja ottaa lakisääteisen siivunsa.
Viisitoista vuotta on varsin pitkä aika, pitkä tuomio olla melkein kuin lainsuojattomana, sitten normaali ulosottovelka vanhenee.
Ulosotossa yleinen ongelma on, että aina vain juoksevat korkeat viivästyskorot pitkittävät saatavien maksamista. Velkojan asema on turhan hyvin suojattu. Sillä, saako ihminen velkansa koskaan hoidetuksi, ei ole niin väliä.
Tiettävästi esim. Saksassa velkojan vastuu toteutuu niin, että ulosottoon joutunut velallinen maksaa pois vain pääoman ja korot jäävät ainakin osittain huolimattoman velanantajan tappioksi.
Pikavippien sijasta kunnissa pitäisi kehittää sosiaalista luototusta, mistä taitaa kokeiluiden perusteella olla kohtuullisen hyviä kokemuksia. Tiedämme, että oikeiden pankkien porhot eivät paljon hyödy köyhistä asiakkaistaan, jotka tiemmä tuovat vain hiekkaa pankkisalien marmorilattioille. Köyhät eivät myöskään käytä uusimpia älyvimpaimia. Kamalaa!
Ministeri Paavo Arhinmäki voisi kollegoidensa kanssa kehitellä lisää taannoista ideaansa köyhien pankista tai kansan pankista. Hyvä Paavo! Paavoissa on alkuvoimaa, myös presidenttikisassa. Kuka ehdokkaista olisi paitsi työväen, myös köyhien ja kurjien presidentti?
( Porvarien puolta kyllä pitävät kaikki ehdokkaat, joten ei kannata herrojen ja rouvaswäen huolestua. )
Pikavipit ovat seurausta luottomarkkinoiden sääntelyn vapauttamisesta Suomessa 1980-luvun puolivälin tienoilla. Seuraukset tästä olivat 90-luvun alun lamassa kammottavia. Samat seuraukset vaikuttavat yhä vieläkin varsin monien ihmisten elämään.
Samoihin aikoihin 80-luvulla Suomesta alkoi tulla pikkujenkkilä. Firmojen nimet vaihtuivat ison maailman mukaisiksi, jostain "karvahattuna" tunnetusta juottolasta tuli komiasti "Virginia" ja sitä tehden. Onkohan muuten yhdenkään oluttuvan nimi ollut koskaan muuten kuin kansan suussa Karvahattu tai Karvalakki? Semmoinen olisi reilu nimi.
***
Isossa jenkkilässä "pay day loan" on ollut yksi suurimpia köyhien kurjistajia, jo 1960-luvulta lähtien. Rupuhommista maksettavat palkat eivät riitä siellä elämiseen, eivätkä riitä enää meilläkään. Kun köyhä joutuu ottamaan pikavippejä, iso siivu hänen pienistä tuloistaan valuu korkoina näiden "kunnianarvoisten" laillistettujen koronkiskureiden plakkariin. Köyhä ihminen tai perhe joutuu loputtomaan velkojen ja ylisuurten korkojen kierteeseen ja kuten monesti käy, myös perinnän ja ulosoton kohteeksi. Tarvitseeko vielä sanoa, että siitä alkaa liukumäki syrjäytymiseen.
Pikavipit ovat selkeästi koronkiskontaa, mikä on myös gangsterismin vanhimpia muotoja maailmassa. Suomessa on otettu joitakin askelia tällaisten perinteisten elinkeinojen rajoittamiseksi, kuten on kielletty seksin ostaminen. Uudistusta ei kuitenkaan viety loppuun, eikä kielletty seksin myymistä eli prostituutiota, mitä saa vieläkin tehdä julkisesti. Tarkoitushan oli kai äärifemakkojen tyyliin rangaista vain panohaluisia miehenpuolia. Sutenööreistäkään ei tietenkään ole niin väliä, ei varsinkaan ns. etnisistä sellaisista, juu.
Jos sosiaalisia ongelmia ja ihmiskauppaakin aiottaisiin ehkäistä, prostituutio pitäisi kieltää kokonaan. Puolittaiset toimet eivät johda kunnolliseen tulokseen. Pikavippien rajoittamisessa on sama juttu. Ei siinäkään auta kuin täyskielto. Pikavippejä ei oikeasti tarvita yhtään mihinkään.
Vihreiden entinen oikeusministeri Tuija Brax ajoi ansiokkaasti läpi velkojen vanhenemisen 15 vuodessa, mikä katkaisi ylivelkaantumiseen liittyneen elinikäisen rangaistuksen periaatteen. Suomessa ollaan velka-asioissa hyvin ankaria, moni muualtakin kuin pankkipiireistä kannattaisi edelleen elinikäistä velkojen ulosottoperintää. Oikeastaan käytäntö ulottui ja ulottuu vähin vieläkin ihmisen kuoleman rajan taakse, perunkirjoitukseen asti.
Vanhan ulosottolain mukaan velalliselle ei olisi tarvinnut jättää kuin keittiönpöytä ja raamattu, mitä olisi sitten voitu seisten lueskella pöydän ääressä päivänvalon aikaan. Onneksi lakia ei enää viime vuosisadan lopulla tulkittu niin ankarasti. Nykyisin ei ulosotossa kai puututa esim. normaaliin maksettuun koti-irtaimistoon.
Velkojen vanhenemislakiin jäi kumminkin aukko, mikä koskee myös näitä ihania vapaan markkinatalouden esikuvia, pikavippaamoita. Aika moni pikavippifirmojen asiakkaista joutuu kierteeseen, eikä selviydy enää vippipääomien tai huippukorkeiden korkojen maksamisesta. Ovatko vuosikorot jopa yli 1000 prosenttia? Niinpä monet köyhät ja elämäntavoiltaan syystä tai toisesta epävakaasti elävät ihmiset, nuoret ja vanhemmatkin, joutuvat perintään ja sitä tehden ulosottoon.
Velkojan ei kuitenkaan kannata laittaa ulosottoon pieniä saatavia, jotain satasta tai paria. Ei varsinkaan jos näyttää siltä, jos henkilö elää erilaisten sosiaalitukien varassa, eikä häneltä voida säännöllisesti periä mitään. Niinpä näitä pikku saatavia ei likikään aina haeta ulosottoon, mistä aiheutuisi velkojille kuluja, herra paratkoon, suunnilleen pari sataa euroa per yksi siviilioikeuden päätös. Eikä olisi varmuutta, saako edes kulut konsana takaisin.
Niinpä tällaisia pieniä saatavia roikutetaan perinnässä korkoa kasvamassa loputtomasti, on siellä muitakin saatavia kuin niitä pikarosvousvippejä. Ulosottovelkojen vanheneminen ei koske lainkaan näitä roikutettavia saatavia, kun vain muistavat karhufirmat soitella ja kirjoitella, kerran kolmessa vuodessa ainakin. Nuoren ottamat pikavipit saattavat aiheuttaa tälle käytännössä elinikäisen velan. Pikkuvelat ne vasta pahoja velkoja ovatkin. Pikavipit sun muut kasvavat perinnässä kuin pajupuskat tai nokkoset ojan pientareilla. Satasesta tulee äkkiä viisi sataa, jne.
Helposti siitä kertyy monen tonnin velka, suurempiakin kuulema on. Velka kasvaa koko ajan, ei milloinkaan vanhene ja on siis aina tulppana elon taipaleella. Tämmöinen tulppa saattaa estää kokonaan ihmisen halut opiskella ja työllistyä, kun työmarkkinat ovat muutenkin epävarmat. Kaikki tietävät, mitä pysyvä luottohäiriömerkintä aiheuttaa ihmiselle tässä armottomassa rahavallan yhteiskunnassa.
Joskus muinoin oikeus saattoi tuomita ihmisen kansalaisluottamuksen menetetyksi määräajaksi, se olisi nykyisin pikkujuttu siihen nähden, että menettää luottotiedot. Samalla ihmisestä tulee laillistetun syrjinnän kohde, jota kuka tahansa kaupan myyjä, vakuutusvirkailija, vuokranantaja, jms. saa vapaasti mollata, vaikka toisten asiakkaiden kuulleen. Tarvitseeko enää etsiä muita syitä siihen, jos ihminen syrjäytyy loppuikäkseen ja voi aiheuttaa siinä samalla yhteiskunnalle suuria kustannuksia. Velkakierre lisää tietenkin myös päihdeongelmia ja rikollisuutta, lisää se jopa itsemurhiakin.
Oikeusministeriö on kuulema tietoinen tästä velkalakeihin jääneestä aukosta. Toivottavasti uusi ministeri hoitelee kiireiltään tämänkin asian kuntoon. Keskeneräisiä ja puutteellisia lakeja ei saisi roikuttaa voimassa, vaan korjata niitä sitä myöten, kun virheet todetaan. Virheitä ja puutteita lainsäädännössä on. Korjatkaa entiset lait ja tehkää sitten vasta uusia. Kiitos!
Lisäys 2015: Velkakin edes joskus vanhenee.
Kunnatkin kurjistavat köyhiä
Monissa kunnissa tuntuu olevan käytäntö, että pienetkin saatavat, kuten lääkärimaksut ja muut laitetaan äkäisesti perintätoimistojen hoidettaviksi. Näin tehdään, vaikka kunnalliset saatavat ovat lähes aina suoraan ulosottokelpoisia. Ulosoton kautta velkoja saa tavisvelallisilta usein rahansa korkoineen, vaikka pitkällä viiveelläkin. Perintätoimisto on näissä asioissa täysin turha ja kallis välikäsi.
On vaikeaa ymmärtää, miksi jo valmiiksi vaikeuksissa oleville ihmisille heitetään ikäänkuin rangaistuksena niskoille korkeat perintäkulut. Toki virallisessa ulosotossakin syntyy korkeita viivästyskorkoja ja kuluja, mutta ulosoton kautta kunnat saisivat saatavansa tai edes osan niistä perityksi. Kyllä ulosottoviranomaiset osaavat asiansa, he nappaavat ainakin veronpalautukset, ellei muuta ulosmittavaa kerry. Jos ihminen joskus työllistyy, ulosmittaus toimii nopeasti ja ottaa lakisääteisen siivunsa.
Viisitoista vuotta on varsin pitkä aika, pitkä tuomio olla melkein kuin lainsuojattomana, sitten normaali ulosottovelka vanhenee.
Ulosotossa yleinen ongelma on, että aina vain juoksevat korkeat viivästyskorot pitkittävät saatavien maksamista. Velkojan asema on turhan hyvin suojattu. Sillä, saako ihminen velkansa koskaan hoidetuksi, ei ole niin väliä.
Tiettävästi esim. Saksassa velkojan vastuu toteutuu niin, että ulosottoon joutunut velallinen maksaa pois vain pääoman ja korot jäävät ainakin osittain huolimattoman velanantajan tappioksi.
Pikavippien sijasta kunnissa pitäisi kehittää sosiaalista luototusta, mistä taitaa kokeiluiden perusteella olla kohtuullisen hyviä kokemuksia. Tiedämme, että oikeiden pankkien porhot eivät paljon hyödy köyhistä asiakkaistaan, jotka tiemmä tuovat vain hiekkaa pankkisalien marmorilattioille. Köyhät eivät myöskään käytä uusimpia älyvimpaimia. Kamalaa!
Ministeri Paavo Arhinmäki voisi kollegoidensa kanssa kehitellä lisää taannoista ideaansa köyhien pankista tai kansan pankista. Hyvä Paavo! Paavoissa on alkuvoimaa, myös presidenttikisassa. Kuka ehdokkaista olisi paitsi työväen, myös köyhien ja kurjien presidentti?
( Porvarien puolta kyllä pitävät kaikki ehdokkaat, joten ei kannata herrojen ja rouvaswäen huolestua. )
* * *
Uudempia linkityksiä:
Joko lainahaiden hampaat tylsyvät ensi syksynä? Karjalainen, 4.7.2019.
Härskiä härskimpää, rikollista?
Vippikähmyily vain pahenee!
Mistä apua perintähelvettiin?
Vatulointi jatkuu, vuorossa oikeusministeri.
Henkilökohtainen konkurssi olisi perintäpirun painajainen.
Kauppalehden juttu: Pikavippifirmoilla tolkuttoman hyviä tuloksia.
Linkki TalSan juttuun: Kielletään, ei kielletä... Velkaantuminen jatkuu ja jatkuu.
Uudempia linkityksiä:
Joko lainahaiden hampaat tylsyvät ensi syksynä? Karjalainen, 4.7.2019.
Härskiä härskimpää, rikollista?
Vippikähmyily vain pahenee!
Mistä apua perintähelvettiin?
Vatulointi jatkuu, vuorossa oikeusministeri.
Henkilökohtainen konkurssi olisi perintäpirun painajainen.
Kauppalehden juttu: Pikavippifirmoilla tolkuttoman hyviä tuloksia.
Linkki TalSan juttuun: Kielletään, ei kielletä... Velkaantuminen jatkuu ja jatkuu.
***
2 kommenttia:
This site is really very attractive because it contain so many new information related to Pikavipit,which is too much important for us. So thank you for such kind of information. Pikavipit
Thank you! I am opposed to loan shark.
Lähetä kommentti