24.10.2012

Suuri sote-harppaus

"Paljasjalkalääkäri" tulee ihmisten luo. 
Sekö on tulevaisuutta Suomessakin?
Suomen hallitus tai piankin liittovaltiohallitus, se sikspakki, on antanut sote-uudistuksen muhia kattilan kannen alla, mutta pian on aika päästellä höyryt pois. Kantta raotetaan viimeistään ensi viikolla, kun kuntien uudet valtuustot on valittu.

Jotta kansalaisille löydettäisiin aina tehokkain ja taloudellisin hoito, maamme vähäveristä lääkäri- ja hoitajakuntaa pitäisi ehkä vahvistaa kiinalaisilla ns. paljasjalkalääkäreillä ja sandaalihoitajilla, joita on nykyisessä Kiinassa työttöminä kuin bittejä pilvessä.


Päteviä lääkäreitä ja hoitajia olisi tiemmä saatavissa myös Euroopasta ja Venäjältä. Eikö annettaisi koko lääkäripula ikäänkuin markkinoiden näkymättömän käden ohjattavaksi? Tulkeillekin saataisiin lisää töitä. Työperäinen mamuilu voisi poistaa potilasjonot?


Suomalaisiin kollegoihinsa verraten täysin alipalkattuja lääkäreitä ja hoitajia löytyy monista maista. Länsimaisen hyvinvoinnin rappiota elävässä Suomessa olisi kumminkin varottava sitä, ettemme pahentaisi entisestään minkään nk. kehitysmaan ränsistymistä viemällä heiltä tärkeitä koulutettuja terveydenhoidon ammattilaisia. Mutta siitähän "markkinat" eivät varsinkaan välitä.


***

Pääministeri Kataisen mielestä sellaista kunnallista terveysasemaa ei kannata puolustaa, mihin ei ole aikoihin saatu tarpeeksi lääkäreitä ja hoitajia. Kokoomus aikoneekin järjestää Suomen syrjiksille eli pienillä kylillä asuville terveyspalveluja terveysbussien avulla. Kun terveyspalveluja tarvitseva asiakas ei pääse niiden luo, pannaan palvelut pyörille.

Maalaiskunnissa on totuttu kipeinä menemään arvauskeskukseen. Piankin siellä odotetaan pysäkeillä arvausbusseja. Samanlaista odottelua se on täällä kaupungeissakin ja arvuuttelua, pääseekö lääkärin ajanvaraukseen puhelimella ja saako ajan vielä tälle vuodelle?


Intrigöörin mielestä terveysbussit ovat ehkä kokeilemisen arvoinen uudistus, mutta... Jos ei lääkäreitä ja hoitajia saada pienten kuntien terkkareihin, miten nämä arvonsa tuntevat ammattilaiset suostuisivat köröttelemään hankalasti bussilla ympäriinsä? Eipä taida onnistua. Bussien terveystekninen varustuskaan ei olisi parasta AAA-luokkaa.


Toisaalta - aikoinaan myymäläautoja kulki syrjäkylillä paljon, kaupan nostaminen pyörille oli maaseudun tyhjenemisen välivaiheessa toimiva ratkaisu, kun kylillä oli vielä väkeä, mutta väellä ei ollut omia autoja. Kirjastoautokin oli joskus maalla odotettu tulija.


Setä Mao oli Kiinassa vähän samanlaisen ongelman edessä joskus 1960-luvulla. Sota eli vallankumous oli voitettu ja kaiken kehityksen tieltään repivä kulttuurivallankumous (vrt. hyvinvointivaltioiden alasajo Euroopassa) oli vasta tulossa. Vain kaksi prosenttia kiinalaisista asui kaupungeissa, joissa oli terveysasemia ja sairaaloita koulutettuine henkilökuntineen. Kiinalaisten valtava enemmistö kitkutteli maaseudulla ja oli tyyten vailla vähän kaikkea, kuten nykyaikaisia terveyspalveluja.


Maon, tai kuka sen keksikään, ratkaisu oli pikakouluttaa tuhansia ja taas tuhansia nk. paljasjalkalääkäreitä ja myös hoitsuja - heillä ei siinä systeemissä edes ollut eroja. Nykyaikaisen terveydenhoidon perusta levisi myös maaseudun varattomalle väestölle. Shamaanit käärmeöjyineen saivat vakavan kilpailijan nykyaikaista lääketiedettä edustavista perusosaajista. Toki nk. luontaislääkintä on vieläkin Kiinassa hyvin vahvassa asemassa.


Jokin tällainen suuri harppaus tarvittaisiin nyt Suomessakin. Tottahan valtakunnanjohtaja Katainenkin perästähiihtäjineen on myös oikeassa. Pienimpien terveyskeskusten ylläpidossa ei liene paljon järkeä, jos ja kun ne toimivat älyttömän kalliiden keikkalääkäreiden varassa. Toisaalta joissakin pienissäkin kunnissa on toimivia terveyskeskuksia, joista olisi opiksi otettavaa. Jos jossain koko hoidon yksityistäminen on järkevin ratkaisu, sitten kai pitäisi tehdä niin.


Jyväskylässä päin ovat lääkärit tehneet omia järkevän kuuloisia ehdotuksiaan hommien hoitamisesta osuuskuntapohjalta, niin se taisi olla? Kokeneita kansanlääkinnän ammattilaisia pitäisi tässä asiassa kuunnella ennemmin kuin kokemattomia, mutta pakkomielteisiä  poliitikkoja ideologisissa poteroissaan.


Tärkeintä kuitenkin olisi, että me tavikset pääsisimme lääkäriin eli saisimme kohtuullisessa ajassa tarvittavan hoidon vaivoihimme ja tauteihimme. Terveysbussi voi toimia jossain, mutta kun palveluja joka tapauksessa keskitetään, tarvittaisiin pikemminkin busseja ja takseja, joilla taattaisiin ihmisten pääsy terveyspalvelujen luo. Nääs kun apua olisi saatava juuri silloin, kun sitä tarvitsee, eikä vain niinä aikoina kuin byrokraateille sopii.


Pitäisi suosia myös alueellisia ratkaisuja, eikä vain jäykkiä raameja ja ratkaisumalleja. Se mikä sopii Varsinais-Suomeen ei onnistu siltään Lapissa tai Itä-Suomessa. Varmaa on vain se, että kuntapalveluista ja varsinkin terveyspalveluista väännetään kättä ja murretaan suuta vielä pitkään. Toivottavasti kansallista arkijärjen käyttöä ei ole vielä rajoitettu jollain direktiivillä!



Huostaanotot kasvussa?


Aina sitä oppii, kun nettiä selailee. Uusi asia intrigöörille oli "lastensuojelukerroin", mikä tarkoittaa sitä, että kuntia palkitaan valtionosuuksissa siitä, kun ne ottavat lastensuojelun nimissä perheistä lapsia huostaan. Lapset sitten sijoitetaan lastenkoteihin tai yksityisiin hoitopaikkoihin. Toimenpiteiden valvonta tai jälkiseuranta lie käytännössä vähäistä tai olematonta.

Koko touhu onkin paisunut älyttömiin, se maksaakin tiemmä 600 - 700 miljoonaa vuodessa. Johan tästä kiinnostuvat myös terveysbisneksen kansainvälisetkin pelurit. Luulisi näin suurilla rahoilla saatavan aikaiseksi parempaa ja inhimillistä toimintaa, joissa keskeistä pitäisi olla ongelmaisten perheiden tukeminen. Ei voi olla oikein, että Suomen kokoisessa maassa on otettu huostaan noin 10.000 lasta tai mikä se oikea luku onkaan.


Lasten suojeleminen ei ole sitä, että heistä tehdään rahastuksen kohteita. Yksityisiä hoitopaikkoja joudutaan käyttämään ja suurin osa niistä on varmaankin sinänsä kunnollisia. Omavalvonta ei kumminkaan aina riitä sen paremmin lasten kuin vanhustenkaan hoidossa.


Päinvastoin mitä jotkut politiikot julki puhuvat, lapsia ei usein palauteta perheisiinsä tai omien vanhempiensa luo, vaikka tilanne lapsen omassa kodissa olisi muuttunut paremmaksi. Lasten riistäminen väkivalloin omista perheistään pitäisi olla aivan äärimmäinen toimi. Lapsen tulevaisuuden ja ko. perheen kannalta huostaanotto on yleensä tuhoisaa.


Lasten huostaanoton uhka saattaa sekin osaltaan ajaa vanhempia jopa epätoivoisiin tekoihin. Yhteiskunnan turvaverkkoihin ei enää luoteta, eikä ole syytäkään, jos viranomaiset pakkotoimineen lietsovat turvattomuutta.


Jos intrigööri jaksaisi, niin selvittelisi, kuka tai mikä puolue keksi ja hyväksyi aikoinaan lastensuojelukertoimen.  Ai miksikö? No siksi, että Stalin- ja Hitler-korteille löytyisi tässäkin blogissa jotain käyttöä ja oikeita osoitteita.



* * *
Loppukevennyksen takana on oma havainto muutamien vuosien takaa. Erään sairaalan labrasta tullessaan intrigööri keksi sairaalan pohjakerroksen palo-ovesta lyhenteen TUHO-osasto. Ihan tosi!

Kävi ilmi, että vain lyhenne oli pelottava, sillä oven takaa löytyi sairaalan tutkimus- ja hoito-osasto, sitä se TUHO-osasto tarkoitti. Kyllä byrokraateilla sipertää!



* * * 

Ei kommentteja: