22.5.2013

Miljoona robottibussia?

Joskus omassa korvien välisessä avaruudessa muhii hassuja ideoita, joita ei lopulta viitsi työstää edes virtuaalisesti sen pitemmälle. Onneksi ne aatokset yleensä unohtuvat. Tai sitten niillä voi ehkä kiusata blogin lukijoita.

Siinä on jotain samaa kuin nuorempana intrigöörin ja kavereiden kaljakööreissä, missä illalla tai yöllä saatiin huikeita ideoita ja kehuskeltiin kovasti toisiamme. Aamulla ne aatokset eivät tuntuneet ollenkaan niin hienoilta. Oma olokin oli kuin flunssaisella zombilla.

Mutta piti melkein mennä putsaamaan lukulasit, kun lukaisin jutun siitä, että Suomessa voitaisiin korvata miljoonalla robottien ohjaamilla pienbussilla nykyiset melkein kolme miljoonaa henkilöautoa. Siis ne samat ajoneuvot eli henkilökulkineet, joita liikenneministeriö aikoo ryhtyä seuraamaan satelliiteista tienkäyttömaksujen rahastamiseksi valtion reikäiseen velkakassaan.

Miljoona robottibussia joskus vuonna 2030! Loistavaa ajatusten tonavointia vai onko se viemäröintiä! Tuommoinen menee yli ja ohi taviksen hilseen kuin komeetta öisellä taivaalla. Ihan tuli mieleen erään pääministerin takavuosien uljas visio 1,8 miljoonasta uudesta maahanmuuttajasta Suomeen. Toki tuo jälkimmäinen taitaa pian toteutua?

***
Intrigööri ei mene väittämään, etteivätkö roboautot ja sellaiset pienbussitkin olisi Suomessakin joskus, sitten joskus käytössä, pienessä määrin. Kuskien ohjaamiin autoihin ainakin tulee lisää automaattisia turvaominaisuuksia. 

Jotenkin tuosta jonkin työryhmän ehdotuksesta haiskahtaa se sama letkeä tuoksu kuin esimerkiksi maaseudun jätevesimääräyksistä, sekä niin monista muista vihertävistä pakkopullahankkeista, joissa kiivetään yleensä perä edellä puuhun niin, että oksat vain rapisevat ja liito-oravat saavat sydäreitä. Työryhmä luulottelee nytkin hirmuisia säästöjä ja kaikkea hyvää. Hatusta nekin höpinät on revitty.

Robottibusseja perustellaan lähinnä siten, että kuljettajien palkat säästyisivät.  Intrigöörin mielestä bussikuskit ja junakuskit ovat ihan yhtä välttämättömiä työhenkilöitä kuin lentsikkakuskitkin, pelkästään matkustajien turvallisuuden kannalta. Inhimillisiä virheitä sattuu, mutta ammatilaisille niitä osuu kohdalle hyvin harvoin, vaikka Suomessa liikenteen olosuhteet ovat vuoden mittaan ihan erityisen hankalia ja vaihtelevia sekä kaupungeissa että maalla.

Kaupungeissa pärjää ilman omaa autoa, omasta tilanteesta riippuen. Suomen pitäisi kuitenkin tulevaisuudessakin olla sen verran vapaa maa, että ihmiset voivat valita mm. asuinpaikkansa, asumismuotonsa ja liikennevälineensä. Henkilöauto on hyvin monille välttämätön elämisen ja toimeentulon apuväline, eikä sitä käytännössä korvaa mikään bussikyyti. 

Ei henkilöautoja muuten olisi Suomessa pian kolmea miljoonaa, sen verran kalliita ne peltihäkkyrät ovat ostaa ja ylläpitää. Eikä siinä touhussa ruinata yhteiskunnan raha-apuja, päinvastoin, sillä verotus on rankka.

***
Henkilöautotkin kuluttavat ja saastuttavat aina vain vähemmän ja myös niihin mahtuu kerralla kyytiin monta ihmistä. Kaupungeissa toimii jo taksien ohella pienbussien verkosto kuljettajien kera. Maaseudulla pikkubusseja kulkee ja niitä kuskaavat lähinnä taksiyrittäjät.

Intrigööri veikkaa, että roboautoille käy samalla lailla kuin sähköautoille. Hintaa kertyy hirmuisesti ja kulkineiden käytännön toimivuus on vielä pitkään huono. Ei se digiheikki robottikaan ilmaiseksi sompaile. Ja osaa robottiinkin vika tai datavirus iskeä.

Suomalaisen tiestön kunto heikkenee joka vuosi siinä määrin, että liikkumisen turvaamiseksi tarvitaan robottien sijasta enemmänkin nelivetoja ja maastureita. Tulossa olevat hirviörekat rikkovat vielä loputkin tiestön osat ja sillat. 

Rataverkollekin haluttaisiin henkilöliikenteen kilpailua, mutta rapistuvien ratojen kunnossapito ostetaan sieltä, mistä halvimmalla saadaan. Lopputulos siitäkin jo tiedetään. Onneksi lentoliikenteessä ilmakuopat eivät lisäänny, vaikka valtio-omisteisella Finnairillakin taitaakin olla muutoin takanaan loistava tulevaisuus. 

Tai mistä minä tiedän, josko ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen järkyttävistä seurauksista alati meitä muistuttava ilmatieteen laitos alkaa kohta antamaan myös ilmakuoppavaroituksia? 

***
Ja hemmetti! Kyllä bussi kuskin tarvitsee, vaikka tuplaturbaani päässä, kunhan näkökenttä ja korvat pysyvät auki! Sekin pitäisi muistaa, että julkisessa liikenteen käyttäjissä on monta henkilökohtaisen helpin ja palvelun tarvitsijaa, kuka missäkin ongelmassa. 

Intrigöörinkin käyttämällä vakiolinjalla on joskus eräs äänekäs naisihminen, jonka henkilökohtainen, koko ajan kehittyvä ja vivahteikas sairauskertomus on tullut useimmille kuskeille ja meille muille matkustajille tutuksi. Ja tuo puhelias naisihminen on vain yksi meistä ongelmaisista lajitovereista. Robolle olisi kyllä tylyä jutella vai osaisiko se vastailla?


Robotit hoitavat maailmassa jo nyt monta asiaa ja niillä on paikkansa, mutta palveluammateissa ihmisen pitäisi olla aina etusijalla. Mahtoiko robottibusseja visioinut työryhmä ajatella Suomen ja koko EU:n suurtyöttömyyttä? Tehdassaleissa robot ovat syöneet ihmisten töitä jo hyvinkin 30 vuotta, mutta ei päästetä niitä rattiin!

Miten olisi miljoona uutta pikkubussin monitoimikuljettajan työpaikkaa tai vähän vähempikin riittäisi aluksi? Suomessa tarvitaan työpaikkoja ihmisille, eikä palvelurobotteja ainakaan julkisella tuella ja rahoituksella! 

Yhteiskunnan ja liikenteen pitäisi olla meitä ihmisiä varten, Ihmiset ja kansalaiset eivät ole  orjajoukko vain pääomapiirien voittojen maksimoimiseksi. Siihen valitettavasti EU:ssa ollaan etukenossa menossa. Kele!

***
Asiaosuus, lainausta Tuulilasin jutusta:

Suomessa oli liikenteessä oli viime vuoden lopussa 4,91 miljoonaa ajoneuvoa eli 1,4 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin, kertovat Trafin tilastot. Henkilöautoja näistä oli 2,56 miljoonaa. Henkilöautojen määrä saavuttanee kolme miljoonaa vuonna 2020. Henkilöautoja oli vuoden vaihtuessa liikennekäytössä 2 560 190, mikä oli  1,1 % edellisvuotista enemmän.

Hybridihenkilöautoja oli vuoden 2012 lopussa liikenteessä 6 114, mikä on 36,8 % edellisvuotta enemmän.  Muidenkin vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien henkilöautojen määrä on kasvussa, vaikka niiden osuus kaikista henkilöautoista on edelleen pieni, vain 0,1 prosenttia.

Mopoautojen määrä on kasvanut jopa 24,2 % vuoden takaisesta. Myös bensa-etanolikäyttöisten eli flexifuel- henkilöautojen määrä on yli kaksinkertaistunut viime vuoden aikana, ja niitä oli liikenteessä vuoden lopussa 2 443. Maakaasukäyttöisiä henkilöautoja oli liikenteessä 144, bensiini-maakaasukäyttöisiä 686 ja sähköautoja 109.


***

Ei kommentteja: