19.12.2018

Turvallista, telaketjut kolisee?

Uusi polliisiauto, F-35, Gripen E ja suunniteltu uusi sotalaiva.

Mikähän lienee, ettei turvallisuuden tunne itsellä lisäänny, vaikka polliisi hankkii uusia jyskyjä panssariautoja? Eikä auvoisa rauhaisa olotila kehity silläkään konstilla, että Suomen ja Ruotsin puolustusministerit käyvät alvariinsa Pentagonissa tai jossain muualla natolaisten kanssa pönöttämässä ja sapeleita kiillottamassa.

Leppoisaksi ei olo tee edes tieto siitä, että ilmavoimat aikoo hankkia uusia suurvalta-mallisia sotakoneita, jotka saattavat kyetä iskemään pitkällekin tänne ehkä höökivän vihulaisen puolelle. Muodollisen itsenäisyytemme uhkaajia saattaa toki olla rajojemme liki montakin, pahimpia ovat ne, joita ei osata pelätä... No joo.

Kun merivoimia edellisen kerran Suomessa pontevasti vahvistettiin, rakennettiin kaksi hirmuista pelotinta, jo valmiiksi vanhahtavaa panssarilaivaa, sekä sukellusveneitä. Nyt tilataan kerralla komiasti kolme meikäläisittäin isoa sotalaivaa. Kolme tai neljä? Sukellusveneissä turvataan vielä, varmaankin viisaasti, ruotsalaisten mahdolliseen apuun.

***
Saattavat ne polliisin uudet ajopelit olla tarpeenkin. Vähäistä joulumieltä häiritsemään tuli vain ikävä muisto siitä, että edellisen pahan laman alla 90-luvulla Suomessa alettiin ensimmäistä kertaa kouluttaa mellakkapoliiseja.

Silloin ei ollut vierasperäisen terrorismin uhkaa, eikä myöskään "sisäisten" terroritekojen pelkoa, kuten nyt on ollut jo pitempään. Ulkoista uhkaa edusti vain pelko Neukkulan & Venäjän rajusta hajoamisesta ja pakolaismassojen ryntäyksestä Suomeen. Mellakoita olisivat kai silloinkin voineet aiheuttaa vain tuhmat ja syrjäytyvät suomalaiset.

Ymmärtää sen, että soltut tarvitsevat mielestään aina mahdollisimman hyvät työkalut maata puolustaakseen. Poliisikin tarvitsee kalustonsa ja henkilöturvaa, se työ ei ole erityisen leppoista ja turvallista.

Ymmärrän kyllä sitäkin aamuista lehden pääkertomuksen tekijää, joka peräsi kunnollista keskustelua maanpuolustuksesta. Keskustelu lannistetaan yleensä nopeasti ja helposti syyttämällä aktiivisia ihmisiä asiantuntemuksen puutteesta. Asioilla on kuitenkin aina useampia kuin yksi puoli. Sotiminen on niin vakava asia, ettei sitä saa jättää vain sotilaiden ja politsaurusten huoleksi. Silloin voisi unohtaa myös puheet kansalaisten vakaasta maanpuolustustahdosta.

Isoja ja pieniä asioita pitää puhua halki myös tavallisten kansalaisten tasolla. Nykyisin siihen on mahdollisuus. Demokratiassa ei kansalaisia saa ylimielisesti sivuuttaa, silloin järjestelmänkin nimi olisi jokin muu.

Hornetit pelissä vielä pitkään?

Mikään tekniikka ei vanhentune  yhtä nopeasti kuin uusimmissa sotakaluissa. En tiedä, onko esimerkiksi laivaston hankintoja jo lyöty lukkoon kuin visun isännän vilja-aitta. Ehkä lukon voisi vielä raplata auki ja perua kolmen suurehkon sotalaivan hankinta pienempien, halvempien ja ketterämpien alusten tieltä?  Jos rahoitus & velkaraamia jäisi, kannattaisiko tilata roimasti uusia merimaali- ja it-ohjuksia? Ainakin jälkimmäisissä on pahoja puutteita.

Mahtaako sitten ilmavoimien hankintojen aikaikkuna ja aiottu jäykkä kokonaishankinta olla ihan lukossa? Ei kai oikeasti?

Tiettävästi myös USA:n mahtava sotalaitos valmistautuu päivittämään Hornetteja johonkin 2030-luvulle asti. 

Suomi voisi hankkia uusia siipiä eli asealustoja  vaiheittain, vaikka sopivassa suhteessa Super-Hornetteja, sekä naapurista uusinta Gripen E-mallistoa. Käytettyäkin hyväkuntoista F-16-kalustoa saattaisi olla saatavissa järkevästi esim. Norjasta? Ei kai semmoinen olisi ylivoimaista? Talvisodassakin otettiin käyttöön kaikki mikä lensi ja mitä jostakin saatiin. Tarpeeseen olivat mm. Mussolinin myymät Fiatit.

Nämä pienet ehdotelmat on tietysti helppo lytätä ja siitä vain. Intrigööri kasvoi Kekkoslandiassa ja lienee niellyt lievän suomettumisviruksen, eikä ole saanut siihen jälkikäteenkään rokotusta. Suomettua toki voi toiseenkin suuntaan, mutta onko se silloin lännettymistä ja natottumista? 

Venäjä on Venäjä ja vielä kerran Venäjä. Putin on Putin, mutta ainakin minusta oli takavuosina melko leppoisaa, kun valtakunnanmatroona Halonen sai idän pienehköiltä suurmiehiltä lahjaksi uuden kissan. 

Yhtä lailla luontevana kanssakäymisenä voi pitää sitä, kun Sale Niinistö juustoilee jossain Putinin kanssa, vaikka Naantalissa, Sotshissa tai sisävesilaivan kannella Savonlinnassa. Ei siinä silloin sotaa hierota, mutta uskotaan maantieteen ja naapuruuden pysyvään voimaan.

Onhan tää kyllä älyttömän junttia, mutta olkoon!

***
Entäs Kiinan kortti? Kiina on nykyinen ja edelleen vahvistuva maailmanmahti, joka saattaa yllättää amerikkalaiset, ainakin taloudellisesti. Miksi kiinalaiset pitäisi sivuuttaa, kun Suomen strategista asemaa määritellään? 

Kirkkoniemen rataa ei tarvita, jos koillisväylä tulee joskus suurempaan käyttöön. Jos Kiinasta pääsee pohjoisen puolelta laivoilla Suomen tasalle asti, ne laivat voivat yhtä hyvin jatkaa jäätöntä merta Euroopan satamiin ja mihin vain ilman, että on Suomi olisi  välivouhkana.

Kiina-kortille voisi laittaa lisää painoarvoa, jos kiinalaisille kaupan dinosauruksille voitaisiin vuokrata Euroopan sillanpäätä esimerkiksi Ahvenanmaalta. Toisaalta kiinalaisille kasvaville matkailujäteille voitaisiin vuokrata valtion tontteja Lapista. Molemmat toimet vähentäisivät  myös usein mainittua sodan uhkaa Venäjän suunnalta. Moskovassa kuunnellaan Pekingiä herkillä korvilla, eikä uhata sen tärkeitä intressejä.


J-31.
Tästä intrigööri ratsastaa kiinalaisella aasilla alkuperäisiin tärkeisiin kysymyksiin: Entä tämä, J-31? Sutjakka peli ja ehkä jopa parempi kuin alkuperäinen, kevyempi ja vähän nopeampi ainakin. 

Tietovuotoepäilyjä, lähde Wikipedia:

F-35-ohjelma on kokenut vastoinkäymisiä muun muassa kiinalaisten murtauduttua ainakin kahdesti kehitysryhmän palvelimille vuonna 2007. Kiinalaiset ovat sen jälkeen kehittäneet oman häivehävittäjän J-31, jossa on samoja piirteitä kuin Yhdysvaltain F-35:ssa. 
Edward Snowdenin mukaan kiinalaiset hankkivat 50 Tb tietoja Yhdysvaltain hävittäjistä oman häivehävittäjänsä kehittämiseksi. Tämän on arvioitu säästäneen neljännesvuosisadan aikaa ja miljardien dollareiden arvosta varoja.

Linkki toiseen kiinalaiseen juttuun.

Onkohan kukaan edes kysynyt, olisiko tätä tai jotain muuta kiinalaista sotalentokonetta kaupan? Hintaa ja maksuehtoja ehkä pitäisi kysäistä. 


2 kommenttia:

Nils- Aslak Näkkäläjärvi kirjoitti...

Tuo Jäämeren rata on tosiaan sulaa houretta, miksi ihmeessä tavaraa ruvettaisiin purkamaan ja lastaamaan moneen kertaan ja maksamaan siitä hirveitä summia.
Kodinturvajoukkoja Lappiin, joilla rynkyt etc kaapissa.

intrigööri kirjoitti...

Suomihan on liikenteellinen sumppu, eikä mikään Aasian tavaravirtojen vauhdittaja. Jos Suomessa tarvitaan omille kuljetuksille Jäämeren satamia, pitäisi parantaa tieyhteyttä käsivarren kautta Norjaan. Tien parannustyö olisi tehtävä joka tapauksessa. Pääseehän sieltä pohjoisesta nytkin Hetan kautta Altaan, olen jonkin kerran senkin tien ajellut, ei se huono tie ole ainakaan sulana aikana.

Toinen mahollisuus olisi Ruotsin rataverkoston hyödyntäminen. Vaunujen telit voitaisiin rajalla vaihtaa tai siirtää lastit länsinaapurin vaunuihin, molemmat olisivat tiemmä tehtävissä.

Kiinaan ja sieltä tänne menee jo tavaraa Venäjän kaukoidän rataa pitkin. Voisivat jo unohtaa sen Suomen oman Jäämeren radan, tehdään turhaa selvitystyötä. Ruksit voisivat vetää sen Tallinnan tunnelinkin päälle.