26.10.2014

Autopalsta, eestaas-auto

Daf-139, vm. 1940 proto koeajolla jäisessä joessa.
DAF-139 prototyyppi on yksi erikoisimmista autokulkineista, mikä on tullut vastaan kuvahakuja plaraillessa. Tuossa viime maailmansodan kynnyksellä koejoihin ehtineessä  hollantilaisten keksimässä nelipaikkaisessa ajokissa oli ohjaus hallintalaitteineen molemmissa päissä. Lisäksi auto oli maasturi ja uiva eli amfibio.

Autossa oli edistyksellinen keskimoottori (Citroen) ja kaiketi jonkin sortin nelivedon sai päälle. Kun oli ensin sovittu, mihin suuntaan ajetaan, takimmaisen pyöräparin saattoi lukita suoraan ajoasentoon turhien kiemurtelujen välttämiseksi.

Tuommoisella jos ajelisi koko laajennetun ydinperheen eli anopin kera, pitäisi tosiaan päättää pitävästi, mihin suuntaan lähdetään ja kumpi ajaa. Ainakin kesämökille pääsisi teoriassa mallikkaasti, koska huonot tiet ja pienet vesiesteet eivät haittaisi.

***
Tarkemmin ajatellen eestaas-auto DAF-139 olisi Suomen nykyiselle pätkä & tynkä -hallitukselle sopiva ministeriauto. Kaikki neljä hallituspuolueiden puheenjohtajaa eli ministeriä mahtuisivat yhtä aikaa kyytiin. Puoluepomot joutuisivat kerrankin sopimaan jostakin, edes menosuunnasta, jotta hallitus pääsisi edes johonkin päämäärään. Vai onko heille vain liike tärkeää, eikä päämäärä?

Toisaalta tuommottinen daffi kestäisi melkoista poliittista höykytystä ja talven liukkaita mutkia, eikä se uppoaisi ennen ensi kevättä, vaikka myrskyt mylvisivät ja tyrskyt tyrkkisivät. 

Tuon ihmeellisen autokeksinnön kantava idea ei ole intrigöörille vielä tätä kirjoittaessa valjennut. Oli pakko ottaa siihen poliittinen näkökulma, sillä politiikassa kaikki järkivapaa touhuilu on teoriassa mahdollista tai jopa todennäköistä.

Ps. Jospa tässä olikin takana sotilaspoliittinen oivallus? Kahden ohjaamon maasturilla voisi kunniakkaasti edetä ja tarvittaessa nopeasti perääntyä, silleen ovelasti mutkitellen. Saisi tuohon vehkeeseen kai kuularuiskunkin asennettua?






Lisää kuvia DAF-ihmeautosta tässä ja tuossa.

***

Ei kommentteja: