29.12.2012

Kilotavarana Kiinaan?

Intrigöörillä taitaa olla peruspessimistinen näkemys, mitä tulee poliittisiin päättäjiimme. Ylikansallisen kokoomuksen johtama monivärihallitus kyllä selittää ketterästi valkopyykin kirjavaksi ja korostaa vastuullisuuttaan. Vaikka meidät kaikki köyhemmät myytäisiin kilotavarana kiinalaisille hikipajoille, sikäläisittäin halpatyövoimaksi, sellainen päätös tehtäisiin tietysti vastuullisesti vain meidän omaksi parhaaksemme.

Turun telakan risteilijätilauksen epäonnistuminen teki taas kerran selväksi sen, mikä on pienen maan asema unionissa. Se on vain voimattoman seurailijan ja Suomen tapauksessa vielä toistaiseksi maksajan osa. Meillä ei ole edes normaaleja kaupallisia mahdollisuuksia suuria unionin maita vastaan. Miten sitä jäsenmaiden tasavertaisuutta lainkaan löytyisi, kun aina vain määräillään ja hääräillään uusia lakeja ja direktiivejä?


Ranska ja Saksa ovat tietysti liian suuria kaatumaan, vaikka ne ovat aina tehneet unionin sopimuksista ja laeista välittämättä suunnilleen mitä haluavat. Britit ovatkin unionissa vain toisella jalalla, se toinen jalka on rapakon takana, vaikka perspuoli pysyy tanakasti Lontoon Cityssä. Unionin lakeja kunnioitetaan vain tarpeen mukaan, jos se sattuu olemaan sillä hetkellä itselle edullista. Jopa Berlusconin Italia aikoinaan jyräsi meidät aikoinaan vieden elintarvikeviraston Parmaan, vaikka iso Paavo lupasikin sen jo Helsinkiin.


Kaikki taustoja asioista ei koskaan kerrota julki, vaan unionin perinteisiin kuuluu olennaisesti salailu, lobbareiden suuri vaikutusvalta ja hämärien kabinettien sisäpiirin päätökset, mitkä viedään sitten muodollisesti läpi virallisissa elimissä, jos se on pakko. Demokratia, mitä siitä, sillä se on pelkkä painolasti menneisyydestä!


***
Korealaisen telakkajätin Turussa rakennetut loistoristeilijät ovat sitten osa loisteliasta menneisyyttämme. Olemme pienessä Suomessa saaneet aikaan monia hienoja asioita. Nokiakin kyllästi puoli maailmaa valtavalla valikoimalla pulikoitaan. Näiden lisäksi Suomessa on tietysti tehty paljon muuta. Ja niin tehdään vieläkin.

Ehkäpä moinen verorahoilla äärimmilleen tuettu laivanrakennus on oikeasti  liian suurta suomalaisille? Kaikkia ohi menneeseen risteilijätilaukseen liittyviä asioita ei todellakaan tiedetä. Voihan olla niinkin, että Saint Nazairessa rakennetaan uutta Oasista vielä hartaasti kuin Arevan uusia ydinvoimaloita Suomessa ja Ranskassa. Iisakin kirkkokin valmistui aikoinaan nopeammin, mutta se olikin halvempi ja pienempi projekti. Vai onko viivästysten taustalla vain puolalaisten putkimiesten kosto? 


Saint Nazairen telakalla kysytään kai lähiaikoina paljonkin suomalaista laivanrakennuksen osaamista. Ehkäpä Suomen valtiokin pääsee vientituilla pönkittämään ranskalaista laivateollisuutta? Suomi kuitenkin maksaa aina? Kreikkakin on laivanvarustajien  mahtimaa, eikä turhaan verottamalla rasita näitä Onassiksen kollegoita.


Toivottavasti kuitenkin Turussa ja muilla Suomessa toimivilla  telakoilla vielä rakennetaan uusia erityisosaamista vaativia aluksia, ei ehkä maailman suurimpia, mutta lajeissaan teknisesti huipputasoa kuitenkin. Osaamista on. Ehkä suomalainen kännyteollisuuskin vielä porskuttaa? Syytä olisi, sillä ilman vahvaa ja monipuolista vientiteollisuutta meillä raukoilla rajoilla ei todellakaan kunnolla pärjätä. 


Työllisyyden kannalta olisi paras alkaa tosissaan pohtimaan, mitä kulutustavaroita Suomessa voitaisiin valmistaa omille ja Euroopan markkinoille, ehkä muuallekin. Venäjä on yhä vain ostovoimaltaan kasvava jättimarkkina naapurissamme. Siperian rataa pitkin roina kulkee Kauko-Itäänkin, olipa koillisväylä auki tai ei. Kyllä suomalainen sampo vielä jauhaa vaurautta ainakin omistavalle luokalle ja tippuu siitä kipunoita meille lattiatasollekin. Ennenhän Suomessa tehtiin itse mitä vain tarvittiin, vielä 20 - 30 vuotta sitten.


Herrojen huimia palkkoja ja bonuksia perustellaan Suomessa usein siten, että herrat karkaisivat muuten hyödyttämään ylivertaisella osaamisellaan ulkomaisia globaaleja kärkiyrityksiä, saaden yhä vain huimempia korvauksia menetetystä vapaa-ajastaan. Intrigöörin puolesta, tervemenoa kaikki, keillä jossain kysyntää olisi. Ei sitä vihreämpään ruohoon menoa ole kukaan estänyt tähänkään asti.


Mutta miten perustellaan sitä, että suomalaisille huippujohtajille on vielä maksettava järkyttävän suuria eläkkeitä julkisesta eläkesysteemistämme? Niille mahtieläkkeille ei vissiin kattoa olekaan. Pelätäänkö ehkä, että nuo armoitetut eläkeherrat karkaisivat liian usein kaukomaille golfpalloja poksimaan ja smurffailemaan?

Julkisella puolellakin, kunnissa ja kaupungeissa, meillä on maailman parhaiten palkattuja suuria johtajia. Intrigöörin mielestä yksikään heistä ei karkaa mihinkään muualle kuin joskus toisiin verorahoilla maksettuihin suomalaisiin tai ehkä jopa unionin virkaportaan yleviin palkintovirkoihin. 


Toki ministereillä ja muutamilla sopivilla poliitikoilla näyttää olevan kysyntää elinkeinoelämässä, mutta vain rajallisesti täällä kotimaassa. Tarpeeksi hyviä veljiä ja siskoja ei riitä kaikille.


Suomalaisilla on kuitenkin tärkeä vahvuus, minkä valumista ulkomaisten työnantajien palvelukseen maailmalle on syytä pelätä. Kuten eräs tunnettu pakinoitsija äskettäin totesi, Suomesta löytyy iso joukko maailman parhaiten koulutettuja ja osaavimpia duunareita.


Jos meillä Suomessa suosittaisiin oikeasti uusien pienyritysten perustamista, sieltä duunareiden porukasta löytyisi myös kipeästi kaivattua selkärankaa ja ideoita uusille työllistäville yrityksille. Intrigööri tarkoittaa tässä duunareilla kaikkia yksityisen puolen palkansaajia. Ja on niitä monenlaisia nykyiseen työhönsä turhautuneita osaajia julkisellakin suorituspuolella.

Intrigööri saattaa vielä jatkaa höpinöintiä ennen kuin vuosi vaihtuu. Ellei, niin varoilta jo nyt toivottelen onnellista vuotta 2013! Synkkyyteen ehtii vajota myöhemminkin.


* * *

Ei kommentteja: