17.9.2015

Turvaa perustuslaista?

Intrigöörin korvienväliä jäi hankalasti kutittamaan sisäministerimme äskettäin esittämä sukkela torjunta ehdotuksille, joilla haluttiin vähäsen leikata turvapaikkaan tyrkyllä olevien ulkomaalaisten heti saamia sosiaalietuuksia. Ministeri vetosi perustuslain moisille aikeille asettamiin esteisiin.

Nauttiiko siis jokainen maamme rajan ylittänyt ulkomaalainen justiinsa automaattisesti perustuslakimme suojaa? Silloin hänelle kai alkaa juoksemaan sossurahaa ja muita julkisia etuuksia luonnostaan. ( Luonnostaan kuin mamulle illallinen.) 

MTV:n jutun mukaan turvapaikan myöntäminen on yhtä kuin pakolaisstatus, minkä jälkeen tulija on etuuksissa ja palveluissa samalla viivalla kuin suomalaiset. Tämän mahdollistaa Suomen hyväksymä direktiivi vuodelta 2011. Jo vain!

Toisaalta Suomen peruslaki ei ole aina ollut lainsäätäjillemme kuin hidaste, kun on esimerkiksi haluttu luovuttaa Suomen itsenäistä päätösvaltaa pois EU:lle. Perustuslakiin haluttiin vängällä kirjata myös lausuma siitä, että "Suomi on EU:n jäsen". Tuo kirjaus oli kuulema vain muodollisuus,  mutta jos niin oli, miksi sellainen kirjaus piti tehdä? Siinä ikäänkuin otettiin tahallaan meitä tulevaisuudessakin rajoittava panta tai pallo jalkaan. Velkakahleitakin kyllä löytyy.

Uhka lännestä

Suurtyöttömyydestä ja talouden jämähtämisestä pitkää kakkua kärsivä Suomi on nyt täysin uuden uhan alla, kun läntisen maarajamme ylittää päivittäin satoja, ellei pian jo tuhat tai enemmän Ruotsista Tornion kautta saapuvia maahantulijoita. Jos heitä tulisi vaikka tuhat päivässä, loppuvuodesta lähestyttäisiin 100.000 maahantulijan lukemia. Joka tapauksessa julkisuudessa arvioitu 30.000 tulijan katto ylittyy ja roimasti.

Melkoinen osa tulijoista saanee hakemansa turvapaikan ja oleskeluluvan. Päätökset vievät pitkän ajan. Kielteisenkään päätöksen saaneita ole helppo palauttaa mihinkään toiseen maahan, ei edes Ruotsiin. Heistäkin me otamme valtiona ja kuntina huoltovastuun.

Maahanmuutoviraston edustaja väittää julki, että jos hakijalle ei myönnetä Suomesta turvapaikkaa tai oleskelulupaa, eikä hän suostu palaamaan itse Irakiin, häneltä katkaistaan yhteiskunnan palvelut. Saa sitä väittää, mutta en usko, että täältä turvapaikkaa hakeneita ihmisiä jätettäisiin heitteille, jotenkin heistä on huolehdittava. Palautussopimusta Irakin kanssa ei vielä ole, sen asian hoitaminen on kyllä ollut vuosia heitteillä.

Kun sitten aikanaan ryhdytään perheiden yhdistämisiin, meille saattaa vuoden, kahden tai kolmen aikana pullahtaa jopa yhden Helsingin seudullisen verran uusia asukkaita. Yhden isohkon kaupungillisen verran heitä tulee kuitenkin.

Ei kai tarvitse edes kavereilta kysellä, että mistä noin suurelle määrälle ihmisille saadaan asunnot, koulupaikat, työpaikat ja yleensä säällinen elanto? Omiakin työttömiä perheineen on jo hyvinkin pääkaupunkiseudun asukasluvun verran. Voi myös pelkillä järkisyillä olettaa, etteivät uudet maahantulijat pysty vuosiin mainittavasti työllistymään, joten koko sosiaalinen ylilasti lankeaa ennestään pahasti kitisevän koneistomme kontolle.

Koska me täkäläiset alkuasukkaat olemme vielä toistaiseksi enemmistönä omassa maassamme, sosiaaliturvaa eli tulonsiirtoja on silloin leikattava rankimmin meiltä suomalaisilta ja eritoten pienituloisilta ja köyhiltä. Nouseeko silloin esteeksi perustuslaki tai jokin muu veruke? Ei varmaan?

Perustuslaki myös turvalaki

Intrigööriltä jäi aikoinaan lakiopinnot väliin, mutta jatkan silti pientä pähkäilyä täältä ruohonjuuristosta. Kertiksessä sain sentään kriisiajan tiedottajan peruskurssituksen. Eipä niistä kalvosulkeisista paljon mieleen jäänyt, mutta muuten se Suomenlinnan reissu oheisohjelmineen oli hyvää vaihtelua.

Mielestäni maahantulijoiden yllättävän suuresta ja todennäköisesti rajusti kasvavasta määrästä on jo muodostumassa meille perustuslaissa (! ) huomioitu kriisitila tai poikkeustila. Jos niin käy, poikkeustilassa voitaisiin ottaa käyttöön perustuslain mahdollistamia kriisiajan lakeja, kuten ehkä valmiuslaki tai soveltuvin osin nk. puolustustilalaki. 

Valmiuslain tarkoitus on erilaisissa kriiseissä varmistaa väestön turvallisuus ja yhteiskunnan toimivuus. Poikkeuslait antavat tietyille viranomaisille tarvittavia toimivaltuuksia esimerkiksi tartuntatautien ehkäisemiseksi, vakavien suuronnettomuuksien sattuessa, väestönsuojelun takia, sekä elinkeinoelämän tärkeimpien osien turvaamiseksi.

Lain mukaan poikkeustila on myös väestön toimeentuloon tai maan talouselämän perusteisiin kohdistuva erityisen vakava tapahtuma tai uhka. Sellaisesta voi olla nyt kysymys. Rajat voitaisiin laittaa ns. kiinni eli sallia maahantulo Pohjolan ulkopuolelta vain normaaleilla matkustusasiakirjoilla, jne.

Poikkeuslakeja tarvitaan, jos yhteiskunnan toimivuudelle välttämättömät toiminnot olennaisesti vaarantuvat. Nykyisiä poikkeuslakeja säädettäessä ei lie isommin varauduttu suurimittaiseen ulkomaalaisten maahantuloon, usein ilman mahdollisuutta edes tulijoiden henkilöllisyyden toteamiseen.

Suomen edellisen suuren laman iskiessä venäläisten pakolaisten vyöryä itärajan yli pelättiin, kun Neuvostoliiton rautaesirippu ja koko suuren sirkuksen näyttämö repeili. Silloin poikkeustilatoimiin myös varauduttiin. Pienehkö määrä venäläisiä rajan yli tuli, mutta sopuisasti, inkeriläisiä tänne silloin haluttiinkin. 

Yllättäen idästä saapui pieni määrä somalialaisia, afgaanejakin. Somalialaisten maahantulo ei ole parissa vuosikymmenessä ainakaan hiipunut, heitä päätyy tänne lisää myös nyt jatkuvan tulijatsunamin muassa.

Nopeatkin toimet mahdollisia

Jos Suomen perustuslain mahdollistamia valmiuslakeja tai muita kriisiajan lakeja vielä tarvitaan, niitä ovat säätelemässä  hallitus ja presidentti. Poikkeustila voisi tulla voimaan koko maassa tai osissa maata. Asetuksessa on määriteltävä, mitä toimivaltuuksia otetaan käyttöön. Koko paketti on vietävä viikon sisällä myös eduskuntaan.

Mutta ei sen tarvitsisi olla jäykkää ja hidasta. Kiireellisessä tapauksessa valtioneuvosto eli hallitus voi säätää asetuksella, että valmiuslain säännöksiä voidaan soveltaa välittömästi.

Intrigööri ei kaivele lakipykäliä nyt enempää, niihin voi tutustua tarkemmin ken haluaa. Se vain tekee mieli sanoa, ettei Suomen perustuslaki ole ainakaan sitä varten, että joku keturoiva poliitikko pääsisi sen lain taakse piiloon. Joskus suhmuroivat poliitikot eivät haluaisi muistella koko lakia.

Perustuslaki antaa maan korkeimmalle johdolle myös selkeät mahdollisuudet puuttua nopeasti meitä uhkaaviin sattumuksiin, jos satraappimme niin haluavat. Satraapit mainitsen siksi, etten osaa sanoa, missä määrin EU:n lakipykälätehdas astelee rautasaappailla Suomen oman perustuslain yli. Se vaatisi sitä asiantuntemusta.

Tuskin Prysseliksessä on sentään vielä ehditty kumoamaan tai vesittämään EU-valtioiden omia perustuslakeja? Vai onko sittenkin? Sekin Lissabonin nimellä kulkeva paksu diktaatti taannoin hyväksyttiin. Joko Suomi on virallisestikin Brysselin alainen monikansallisvaltio, missä on meininki kuin yhdessä hiipuvassa vasemmistopuolueessa, katto on taivaissa, eikä seiniä ole ollenkaan?


Yleinen haku kriisiajan lainsäädännöstä.  Linkki puolustustilalaista.  Linkki valmiuslaista.

***
Ps. Pirskatti, Vanhanen pistää paremmaksi: On varauduttava jopa 100.000 - 200.000 maahantulijaan.

Kyllä tämä on katastrofi, ei ainakaan sen vähempää! Ehkä joskus vielä tiedetään, missä määrin jäljet tässäkin rytäkässä johtavat ihan kotimaiselle sylttytehtaalle. Monet tahot täällä ovat jo kauan houkutelleet lisää maahanmuuttajia tänne mm. Euroopan parhailla eli kalleimmilla etuisuuksilla ja levittämällä sanaa, että tervetuloa Suomeen Andreit ja varsinkin Ahmedit. 

Nyt sitä rikastusta sitten tyrkkää niin, että pieni ja köyhä Suomi tikahtuu. Nuo mainitut monet tahot ovat siitä varmaankin onnessaan kuin hullut puurosta? 

***
Euroopan unioni on taas suuren kriisin ytimessä housut kintuissa ja kiistelee, mitä pitäisi tehdä. Taloussanomien kolumni.
***

Ei kommentteja: