Venäläinen sähköauton mallikappale tuo elävästi mieleen vanhan Neukku-Mossen, joka oli ylvään kapitalistisesti nimetty Eliteksi. Vielä 90-luvulla joku kaikkein itsepintaisin junttipunikki saattoi rutistella menemään punaisella Mossella. Modernimmat bolsut olivat jo silloin vaihtaneet Ladaan.
Intrigöörin tietämys nykyautoista alkaa olla aika ohutta. Toisin oli joskus ennen, kun tuli toimiteltua myös auto- ja liikennepalstaa yhdessä maakuntaläpyskässä ja autourheilukin kiinnosti. Silloin sai kokeilla melkein kaikki uudet tavisautot ja joitakin erikoisuuksiakin. Ajoin myös Elitellä mutkaisen ja mäkisen testilenkin kapealla päällystetiellä.
Mosse Elite oli aikanaan ehdottomasti paras elokuva-auto. Vauhti ei ollut häijy, eikä kiihtyvyys vatsaa litistänyt, mutta autossa oli raju tunnelma. Elite kallisteli kurveissa villisti niin, että kynnyskotelo lähes raapi tietä. Renkaat vonkuivat hulluina löysissäkin käännöissä. Vaihteisto oli silkkaa arpomista, jne.
Sähkömosselta voisi odottaa joitain lajityypillisiä omituisuuksia, vaikka jousitusta näyttääkin mallikappaleessa lasketun? Nyt on vain jäätävä jännityksellä odottamaan uuden Kalashnikovin ensimmäisiä nettitestejä. Ei se ole niin tärkeää, miten auto kulkee tai toimii, vaan miltä se tuntuu.
Linkit:
Ylen juttu.
Kalashnikovin mediasivut.
Carskoopsin juttu, missä mainitaan, ettei AK-47 tule auton mukana.
***
Sähköauto saattaa olla vaarallinen, jos sillä suistuu vahingossa veteen. Akuissa on kovat virrat, joten miten käy autossa oleville, kun akkusysteemi uppoaa ja menee oikoseen? Sähköauton palo on aina sammuttajillekin vaarallinen.
Linkki sähköauton palosta.
Toinen linkki autopaloista Norjasta.
***
Sähköautoille vaaditaan paljon latauspisteitä myös pysäköintihalleihin ja -taloihin. Sähköautojen paloja sattuu toisinaan. Palava sähköauto olisi hallissa vaikeasti sammutettavissa ja sytyttäisi ehkä tuleen koko paikan.
Linkki latauspaikkojen vaatimuksesta.
Sähköautojen paloturvallisuus pohdinnassa.
***
Lisään vielä kuvan 70-luvun lopun Moskvitsh Elitestä. Suunnilleen tämmöistä rakkinetta tuli kokeiltua. Monet niillä ajoivat siihen aikaan oikeasti, jotkut saattoivat olla tyytyväisiäkin, ainakin jos auto oli oikeamielisen punainen.
Halvoista kansanautoista huonoilla teillä jämerimpiä kulkupelejä olivat mm. kuplat ja ladat. Venäläisiin autoihin löytyi ainakin 90-luvulle asti halvalla varaosia ja niitä oli helppo itsekin korjailla. Vieläkään ei Ladalla jää Venäjällä pitkäksi aikaa tien päälle, sillä osia ja monttööreitä löytyy. VW kupla oli teknisesti simppeli ja kaikkiaan pätevä kulkine.
Suomessa pikkuteiden kunto saattaa syrjemmillä seuduilla olla nykyisin ! kauheinta koskaan. Nelivetotraktori on kallis peli, joten kestävät ja helppohoitoiset autonkotterot olisivat taas tarpeen.
Pikkuteillä tulee usein vastaan paluu menneisyyteen.
***
Autoalan linkkejä:
18.9.2019: Tulevaisuus on polttokenno-sähköautoissa.
26.2.2019: Dieselien päästöt mitattiin, kieltäminen on turhaa!
29.1.2019: Kaasuttele järkevästi kaasuautolla!
22.1.2019: Robottiautot ovat vielä "peltiheikin" asteella.
Diesel on ympäristöteko!
Liikenneministeriö pölhöilee.
10.6.2019: Liikenteen polttoaineita saa vedestä ja ilmasta, ei kuitenkaan ilmaiseksi.
18.9.2019: Tulevaisuus on polttokenno-sähköautoissa.
26.2.2019: Dieselien päästöt mitattiin, kieltäminen on turhaa!
29.1.2019: Kaasuttele järkevästi kaasuautolla!
22.1.2019: Robottiautot ovat vielä "peltiheikin" asteella.
Diesel on ympäristöteko!
Liikenneministeriö pölhöilee.
10.6.2019: Liikenteen polttoaineita saa vedestä ja ilmasta, ei kuitenkaan ilmaiseksi.
4 kommenttia:
Ainakin auton merkki on takeena sille, että ruumiita tule sarjatulella.
Autossa näyttää olevat sähköllä esiinponnahtavat ovikahvat, ainakin ulkopuolella.
Venäläinen Sähkö-Hummeri kehitteillä?
Miksei nimeksi Soyuz? Sehän on merkki, jonka virtaviivaisuus on samaa luokkaa Kalshnikov-Auton kanssa. Soyuzia ovat myös korkella ja kovaa kulkevat huippujenkit käyttäneet pitemmillä matkoillaan jo pitkään, johtuen amerikkalaisten sukkuloiden tekniikan epävarmuudesta.
Kyllähän venäläisiltä huipputekniikan tekeminen onnistuu ja monilla aloilla. Autojen muotoilun hyö voisivat kuitenkin ulkoistaa vaikka italialaisille. Lada olikin aikoinaan melko onnistunut ja ainakin Siperiaan sopivampi kopio Fiatista.
Politiikan teon venäläiset voisivat ulkoistaa melkein mihin vain, ei se paljon huonommaksi menisi. Suomalaista politiikkaa ei sentään kannattaisi kopioida mihinkään.
Ettei rynkky sisälly autoon vakiovarusteena, sehän hillitsee menekkiä ainakin Arabiasta USA:han.
Rynkky ja kuusi täyttä lipasta on monissa kolkissa maailmaa paras henkivakuutus. Ainakin hengenlähtö on niillä seuduin aina lähellä ja sehän on paras takuu jännittävästä, mutta lyhyestä elämästä.
Avolava Toyota HiLux on useimpien aktivistitappajien suosima monitoimiauto, mutta ehkä luotetun valmistajan nimi toimii niillä markkinoilla venäläisen
sähköpirssin puolesta?
Lähetä kommentti