Viileempi tyyppi voisi vaikka alkaa torkuille tai jopa tutustua kehityskeskustelujen merkeissä lähemmin sihteerikköön, vaikka sukupuolineutraalisti, sillä älykone kyllä herättää määränpäässä. Vastuu ajamisesta siirtyisi silloin kokonaan "erehtymättömille" sähköaivoille.
Itsestään ajelevat autot ovat kyllä jo ikivanha idea, mikä on Suomessakin keksitty jo ainakin puoli vuosisataa sitten. Kautta pyörillä kulkevien polttomoottorien historian, lehtien toimittelijat ovat kirjoittaneet loputtomasti kolariuutisia, joiden mukaan autot törmäilevät keskenään, suistuvat tieltä johonkin, hurjastelevat ylinopeutta ja telovat onnettoman pyöräilijän tai jalankulkijan. Lehtien sivujen täytteiksi kuvattuja ruttupeltejä riittäsi moneen kertaan maapallon ympäri.
Tänään otsikoitiin, että auto otti ja lähti poliisia karkuun, ikävin seurauksin.
***
Lehdissähän pitää olla toimittelijoiden tekemiä tai uutistoimistoilta napsittuja juttuja, sekä kuvia siksi, etteivät ilmoitukset hölsky. Lehtien, myös nettilehtien (poisluettuna Yle), kustantajat julkaisevat tuotteitaan vain ja pelkästään noiden maksullisten ilmoitusten takia, vaikka muuta puhuisivat. Tilausmaksuilla tai netin pienillä lukijamaksuilla hankitaan vain pois osa kustannuksista, niillä ei tienata.
Intrigööri muistaa hämärästi, kuinka hän oli harjoittelijana ja tuuraajana yhdessä uutispaperissa joskus melkein sata vuotta sitten, no oikeasti yli 40 vuotta sitten. Siihenkin aikaan valistuneissa lehtiyhtiöissä edes vähäsen koulutettiin tuotannon eli toimituksen porukkaa.
Yhdessä semmoisessa valistustilaisuudessa nostettiin kaljanjuonnin ja saunomisen ohella esille tämäkin asia: Autot eivät koskaan aja itsekseen, eivät törmäile, eivätkä karkaa tieltä. Tieliikenteen onnettomuuksien syy löytyy melkein aina ratin ja selkänojan välistä. Intrigööri yritti aina muistaa sen, edes useimmiten.
Kaikkihan on nyt muuttumassa ja päällimmäisenä oleva kuvakaappaus otsikosta voisi hyvinkin pitää paikkaansa. Luultavasti modernien mediamurjaanien (vanha lehtineekeeri -nimitys on kai tuhma sana) koulutuksessa huomioidaan myös omin päin ajelevat autot kaiken muun sälän ohessa.
Sitä muuta ovat mm. työnantajan määräilemä mielipidemanipulaatio, mikä voi olla myös nykyajan luontevaa itsesensuuria, sekä suurenmoinen toimituksellinen vapaus tunkea omia oikeita mielipiteitään joka juttuun, joko suoraan tai epäsuorasti. Eihän toimittelija voi kuitenkaan koskaan olla objektiivinen ellei hän ole itse kuvia ottava toimittaja tähyilemässä kameran linssien läpi. Joten paskat siitä, edes kohtuullisen objektiivisuuden yrityksestä!
Tämä auto oli tosi pahis:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti